Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta forum som verkar fullt av nyttig information för en till våren blivande husägare med över 8000 kvm tomt (mest gräsmatta).Det är så att jag eventuellt får möjlighet att köpa en Husqvarna Rider ProFlex 21 AWD vilket i mina ögon verkar vara en väl tilltagen maskin för den stora gräsmatta jag snart kommer ansvara för.

Det lilla utropstecknet är bara att den ska ha gått 1200 timmar! Det låter väldigt mycket tycker jag, tydligen så var den forne ägaren mycket förtjust i att sköta gräsmattan så jag tror den har körts mycket frekvent. Service ska dock ha skötts mycket noggrant enligt utsago.

Är det nån mening att köpa en sådan välanvänd maskin, vad är den värd? Är risken för haverier för stor? Den lär ha kostat över hundratusen som ny. Är det bättre att köpa en ny, t.ex. Husqvarna R 115C eller Stiga Park 420 LM för dryga 30 lax?

Är tacksam för all input och åsikter
 
Redigerat:
Vad pratar vi för årsmodell och vad vill han ha för den?

Är du säker på namnet hittar inte den nånstans.
 
Redigerat:
Maskinen heter kanske ProFlex 21 AWD?1200timmar är inte mycket för en proffsmaskin(proflex) den är byggd för att gå 8-timmars pass hela sommaren i flera år. Kikade på en för några år sedan, (ej AWD)den hade passerat 5000 timmar och var okej, allt hänger på hur dom är underhållna. Det viktigaste är nog hydrostaten som är dyr att byta.
 
Redigerat:
A
Vet du nåt om servicehistoriken?
Det som kan vara lite kostsamt att laga är byte av lager i klippdäcket och sen finns det en spännare som kopplar in driften till klippdäcket som man brukar missa att smörja så den börjar kärva. Den sitter under motorn och kan vara rätt bökig att byta.
Beror ju helt på vad säljaren vill ha för den?

Fast jag är lite osäker på vad det är för maskin, en 216 AWD är väl en konsumentmaskin och kostar ca 30-40t kr?
 
Ja självklart så skrev jag ju fel i mitt inlägg. Det är inte 216 utan 21. Jag blandade ihop alla beteckningar.
D.v.s. korrekt gissat av Marive, ProFlex 21 AWD.

Just nu vet jag inte mer om servicehistoriken än att den sägs vara välservad. Jag vet inte årsmodell men ska försöka ta reda på det.
Vad skulle ni anse att en sån är värd om den är i bra skick? Har det stor betydelse hur många år den är eller är timmarna det viktiga?
 
A
Flopgunder skrev:
Ja självklart så skrev jag ju fel i mitt inlägg. Det är inte 216 utan 21. Jag blandade ihop alla beteckningar.
D.v.s. korrekt gissat av Marive, ProFlex 21 AWD.

Just nu vet jag inte mer om servicehistoriken än att den sägs vara välservad. Jag vet inte årsmodell men ska försöka ta reda på det.
Vad skulle ni anse att en sån är värd om den är i bra skick? Har det stor betydelse hur många år den är eller är timmarna det viktiga?
Årsmodellen står på typskylten under sätet, på vänster sida har jag för mig. Ifall inte tillverkningsåret står med klartext så får man fram det via produktnumret.

Det är en bra klippare om skicket är bra, klippdäck med 3 knivar klipper jämnt och fint och har en bra "servicefunktion" där man kan vicka upp den 90 grader så det blir lätt att göra rent under och att slipa knivarna.

Vet inte vad den kan vara värd. Jag tycker skicket är avgörande för priset, knivar, remmar, välskött hydraulik osv. Tror inte det är några större skillnader mellan olika årsmodeller.
 
Redigerat:
Jag är mycket tacksam för alla svar. Jag ska titta på maskinen mer noggrant när jag får chansen så får vi se vad de vill ha för den
 
30 000 vill de ha för den...hittade en avslutad internetauktion där en likadan gått för 28... antar att det beror lite på vad som ingår också och skicket men jag förutsätter fint skick
 
8000 kvm är ju ohyggligt mycket att klippa. En väl begagnad proffsmaskin är alltid bättre en en ny amatörmaskin om proffsmaskinen fungerar, dvs inte är slutkörd. Du kanske skall be att någon som kan trädgårdsmaskiner går igenom den? Och kolla Blocket m fl siter vad prisbilden verkar vara. Annars är ju fördelen med den här att det är en ägare och brukare vilket på alla fordon är en bra egenskap. Begär att få se kvitton på service och material.
 
ProFlex räknas mer som semipro, ca 400 tim/år är normalt. Ekonomiska livslängden brukar kalkyleras till 1000-1200 timmar ungefär, sen säljer man den till nån händig bonde eller så som kan fixa lite själv.

Jag hade nog inte lagt 30 000 om den inte är extremt välskött med spårbar historik..

Ny rider 115c är inte en bra ersättare alls, den är för villatomter. Du ska egentligen titta på minst 300-serien för den yta det handlar om här..

Är budgeten satt till 30 000 är PF:en ett bättre alternativ, men jag skulle snarare säga att budgeten är feldimensionerad i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.