Ska renovera ett badrum i vårt hus som är byggt 1974.

Alla rör i själva badrummet blir ju nya, men för att få en vettig dragning dit så måste jag även flytta varmvattenberedaren i den angränsande tvättstugan.

I samband med det kan jag komma åt att byta åtskilliga gamla kopparrör som inte berörs av själva omdragningen, men är det egentligen någon idé ? Hur lång livslängd brukar man räkna med för kopparrör ?
 
Förutsatt att ditt vatten inte är extremt korrosivt, så räknar man med en teknisk livslängd på minst 50år.
Jag hade rekomenderat att ta en titt på de rör ni behöver byte, ev mäta godstjockleken på dom, och avgöra utifrån det.

Men, bytt är bytt. Framförallt sånt som inte kan bytas utan större ingrepp, (riva, bila etc)
 
Krilleman
Jag rev rör idag som suttit sen -60 hur fina som helst. Massor med gods kvar, skrothandlaren blev supernöjd! (tjockväggiga) (y)

Allt beror på ditt vatten! Mindre aggressivt = lång livslängd

Ett korrekt vattenprov kan ge svar på det om du har egen brunn!

Kommunalt vatten har väldigt hårda regler på kvalité då dom måste hålla driksvattenklassat (livsmedel)

Och har man bekräftat aggresivt vatten kan PEX vara ett bra alternativ, men som sagt är ett fullständigt vattenprov en bra början!
 
Rev ut alla gamla kopparrör i kåken. De var tvärslut. Vissa kopplingar gick inte att få loss hela. Suttit sedan -61 med måttligt surt vatten (precis på gränsen till vad som anses tjänligt). Man får kika hur det ser ut.
 
OK, jag kan ju börja med att försöka kolla hur mycket gods det är kvar i rören som har suttit i själva badrummet. Det är kommunalt vatten där vi bor så det är förhoppningsvis inte så korrosivt...

Rören som är kandidater för utbyte är i och för sig utanpåliggande men sitter bakom varmvattenberedaren. Det är rätt mycket bök med att koppla loss och flytta ut den men ingen omöjlighet om det skulle börja läcka i framtiden.

Ett rör som går från vattenmätaren till toalettstolen och som är ingjutet i betongplattan tänkte jag plugga och byta mot en utanpåliggande dragning. Tycker att det känns säkrare. Dessutom är det ju numera inte OK att rör kommer upp ur golvet i våtrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.