Har tittat på ett hus från 1948. Vad jag förstår så har inte avlopp och elsystem blivit utbytt. Är detta något jag kan tänkas behöva den närmaste tiden om jag slår till på huset?

Vad brukar man räkna för livslängd på avlopp- och elsystem?
 
Åtminstone för gjutjärnsavlopp pratar man om 50års (eftersom man gärna vill sätta något) livslängd men de har ofta visat sig vara ett understatement. De tål ofta många år fler...
 
Tack för ditt svar. Vet inte riktigt vilken typ avlopp det är, men det låter väl rimligt att det är gjutjärn?
Med andra ord får jag räkna att det kommer att behövas bytas ut snart?
 
Ofta finns rören synliga någonstans och det är lätt att se och knacka på dem för att se om vad det är. Men byggåret tyder på gjutjärn.
 
I mitt hus från 1947 rostade det hål på ett kvarlämnat avloppsrör i gjutjärn härom året. Alla avloppsrör utom det i golvet på toaletten var bytta.
 
fredrik: hmm... det lät inte bra. Jag hade tänkt att slippa sådana stora ingrepp. :(
Har du några tips på annat man ska tänka på med hus i denna åldern?
 
Jag vet inte. Det känns som att den där avloppshistorien är det enda som har kommit som en överraskning. Huset är snällt mot oss.
 
När man drog in vatten och avlopp i äldre hus på 1940-talet (bäst att precisera sekel här på Byggnadsvården) ville man gärna gjuta en platta i badrummet vilket dels medförde ( inte nödvändigtvis men ofta) att badrumsgolvet låg sisådär fem cm över de andra golven (troligen för att man inte ville, kunde eller orkade rota i bjälklagen), dels att långa delar av rören kunde ligga i plattan och inte synas.

Hus i den åldern: Många källare från den tiden har bara cementsten och puts i väggarna (inget fel i sig) men oftast otäta så att vatten kan tränga in. Men det ser man ju oftast vid den här tiden på året.
 
Med avlopp och el från -48 skulle jag räkna med att avlopp kommer behöva bytas ut snart (sannolikt inom en 10-årsperiod) och att el behöver bytas ut på de ställen där man gör något med elen; så gammal el är inte rolig att jobba med.
 
Jag har tyvärr sett allt för många hus där man renoverat badrum och lagt fint klinker och kakel och lyxat till det för kanske 100 000, och låtit de gamla rören vara kvar. Lite trist när man behöver bryta upp det fina badrummet när man får en läcka..
Så om du ska renovera badrum eller kök mm så byt både vatten och avlopp samtidigt. Det tjänar du på.

Har du ett elsystem från 48 så har du t ex inga jordade uttag. Sen har man ju oftast fler elapparater än man hade på den tiden, så en uppgradering är nästan oundviklig. Sen vill man ju gärna ha in en jordfelsbrytare också. Så räkna med att få lägga en slant på elsystemet
 
Med tanke på husets pris och min kunskap har jag kommit fram till att detta hus antagligen är inget för mig :( Jag ska iväg på måndag och titta på det, får se om jag blir övertygad då ;)

Tack för all hjälp!!
 
El från -48 är torrt och fnatigt, kan gå ett par år till men rör man i det det allra minsta så får man räkna med byte.
Avlopp är mer beroende på vilka rör man använt och hur det ligger, mina har suttit sen -37 och verkar friska, bytte stammen till köket när jag bytte diskbänk och den var fräsh, tätt och fint gjutgods utan porer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.