Hej!
Jag fick ett brev idag från Scneider Electric där dom skrev att dom upptäckt ett perilexuttag med sockeldosa(förkopplat till plint internt) där fas och jord hade blivit förväxlade. Felat kan finnas på uttag tillverkade mellan oktober 2007 och juni 2009. E.nr: 1939032. Iofs inget problem så länge den behörige/elektrikern gjort en installationskontroll, men det kan ju bli farligt om någon bara bytt ut ett likadant uttag eller om en "amatör" monterat och sedan inte gjort en kontrollmätning.
 
Var det inte de uttagen som "el_richard" pratade om förut i någon annan tråd..?
Har för mig det. :)

//Patrik
 
japp, det va det....

undra om inte uttagen skruvas ihop i polen...
 
pellefant skrev:
Hej!
Jag fick ett brev idag från Scneider Electric där dom skrev att dom upptäckt ett perilexuttag med sockeldosa(förkopplat till plint internt) där fas och jord hade blivit förväxlade. Felat kan finnas på uttag tillverkade mellan oktober 2007 och juni 2009. E.nr: 1939032. Iofs inget problem så länge den behörige/elektrikern gjort en installationskontroll, men det kan ju bli farligt om någon bara bytt ut ett likadant uttag eller om en "amatör" monterat och sedan inte gjort en kontrollmätning.
Vad har ni för postgång i norrland? häst och vagn? :D:D:D

fick ett mail i sommras...
 
el_richard skrev:
undra om inte uttagen skruvas ihop i polen...
:rolleyes: Plus eller minuspolen? :D
 
Nordpolen
 
Dom daterade det den 16/9 och damp ner i lådan 26/9. Ja här uppe så går all post med ren och pulka:) Möjligt att dom skrivit om det i något mail, kanske som produktnyhet- "numera har vi rättkopplade perilexuttag":confused:
 
Mikael_L
Det finns väl flera möjliga förklaringar.

Informationen har än så länge inte varit så viktig till Norrbotten, men nu när landshövdingen skaffade elspis i höst så börjar intresset komma för vanligt folk att byta ut vedspisarna. ;)

Att tillåta felkopplade periplex i Norrbotten är en form av reigonalpolitik. ;)

Det finns knappt periplex i Norrbotten, 3-fas hembrännare går alltid på CEEE. ;)
 
Kommentar till Mikael_L:





Jo
 
Mikael_L
eller som jag själv skulle sagt (under inandning):

sssjjjjhouuu ....


:D :D
 
el_richard skrev:
japp, det va det....

undra om inte uttagen skruvas ihop i polen...
jag hittar inte den tråden, fast den kanske inte hunnit upp hit ännu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.