Okej, jag erkänner...jag är livrädd för allt som har med el att göra. Kan sträcka mig till att ta bort dosor och lock vid målning och tapetsering (om huvudströmmen är avslagen), men längre än så går jag inte.

Nu har jag ett problem, jag måste förlänga sladdarna till en lampkontakt... :surprised:

Eftersom jag inte vill hålla på med el så har jag aldrig satt mig in i hur man gör, kan någon vänlig själ här på forumet åta sig uppgiften att förklara för mig hur man gör?! Gärna på en 3-årings nivå tack. :D Så att det inte finns minsta chans att jag missuppfattar och eventuellt gör fel.

Har lagt med en bild på den aktuella kontakten.
Min egen idé var att skruva loss själva kontakten, montera en sockerbit och "skarvsladdarna", sen dit med kontakten igen. Men jag har ju ingen aning om vilka sladdar jag ska köpa, eller ens vilka färger... Vill inte gärna släpa med mig en 16-kilos jättelampa till elbutiken. Har jag öht tänkt rätt? Behövs det något "säkrare" än en sockerbit?

Ja, ja, ni fattar... Jag kan inte detta - HJÄLP!
 
  • lampkontakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är rädd på den nivån ska du inte ge dig på det här. Be någon i bekantskapskretsen att fixa det. Sladden som den ser ut idag är förresten inte godkänd, kabeln måste bytas mot en som är dubbelisolerad. Och glöm idén med sockerbit.
 
Ha, det var väl det jag trodde! Nu måste all el bytas i den där lampan...

f91jsw: Jag överdriver min rädsla en aning, dock är jag inte direkt förtjust i att hålla på med el. Har sett alltför mycket som har gått snett, t.ex. hus som brunnit för att nån klant har "fixat" med elen själv. Så det blir till att släpa lampan till en elektriker (som kommer att få sig ett gott skratt på min bekostnad), för jag tänker INTE be nån i bekantskapskretsen. Tack för varningen om att sladden inte är godkänd!
 
Mikael_L
Hur ser det ut på lampan, där de där sladdarna går in?
Kan du komma åt och byta även på den sidan.

För helt klart borde de där 3 st lösa sladdarna bytas mot en kabel.
Typ RKK
61962-3.jpg


Annars är det inte så väldigt svårt, borde gå att förklara i ett inlägg.
 
Mikael_L: Jag ska ta och se om jag kan skruva isär hela härligheten. Lampan har sex stycken "armar" så jag antar att det ser ut som ett ormbo av sladdar i mitten, om jag nu får isär det.

Gick runt och kikade på alla andra taklampor jag har och i princip alla sladdar är "ingjutna" i ett plasthölje. Antar att det är så det ska vara.

Nä, jag tycker inte heller att det borde vara så svårt, och det vore kul att få prova på att fixa det själv... OM det nu går.

Återkommer när jag har skruvat isär lampan.
 
Mikael_L
Förresten, skruva inte loss någon sladd ifrån lampan förränn du har dokumenterat vilken färg som är ansluten var. Det är främst den gul/gröna du måste ha stenkoll på.
 
IOM att lampan är skyddsjordad så behöver det inte vara dubbelisolerat och ledarna på bilden är troligen inknöcklade bakom en kåpa upp mot taket så de är normalt beröringsskyddade. Skruva inte isär något, det är troligen helt OK.

Alla ni som vet, finns det inte skarvkabel för lamppropp? FruFridell skulle behöva lite plugg and play.




Hos
http://marianova.com/shopping/teknik/ovrigt?page=18
finns
157908-node_96376.jpg

och
157909-node_96380.jpg

och sedan en bit kabel RKK 3G0,75 eller RKK 3G1,0
Och någon som kan skruva ihop det hela som vet var den gul-gröna ska sitta

Någon färdig hittar jag inte.

Protte
 
Redigerat:
Okej....ähum...

Jag begriper absolut ingenting av prototypens inlägg. Mer än att det låter som att det finns ett förslag som innebär att jag inte behöver skruva isär hela lampan och byta alla ledningar.

Nå, hur ska jag nu göra? Känns ju onödigt att skruva i onödan... Det enda jag önskar just nu är att sladdarna växte en halvmeter eller så, då slapp jag detta problem.
 
frufridell skrev:
Okej....ähum...

Jag begriper absolut ingenting av prototypens inlägg.
Om du inte förstår tipset från prototypen (som var utförligt och enkelt) så finns det nog inte någon annan utväg än att du frågar om hjälp av någon som kan lite mer om el.
 
Ett försök till,
bilderna visar på kontakter så att man med en bit sladd (RKK) kan göra en skarvsladd, Kontakterna finns nog i en normalsorterad elaffär, kan finnas hos ICA m.fl. också, sladden finns på ICA och elaffären.

Ihopskruvandet borde du kunna få hjälp med i elaffären (lampaffär).

Protte
 
nsiak skrev:
Om du inte förstår tipset från prototypen (som var utförligt och enkelt) så finns det nog inte någon annan utväg än att du frågar om hjälp av någon som kan lite mer om el.
Nä, jag vet faktiskt inte vad det innebär att "lampan är skyddsjordad" och har ingen aning om vad "plug and play" innebär i just dessa sammanhang. Dessutom hann jag skriva mitt inlägg innan prototypen redigerade sitt inlägg med bilder, vilket gjorde det hela väldigt mycket enklare att förstå.

Så nu ska jag försöka mig på att göra en "skarvsladd". Håll tummarna för att det funkar! (Jorå, jag ska be om hjälp med den gul-gröna sladden, alltid finns det väl något 071-nummer dit man kan ringa och ställa elfrågor! :D )
 
Plug and play är en dataterm som MicroSoft (Winows skapare) införde för att folk i gemen skulle få dataprylarna att fungera, det skulle bara vara att sätta i sladden och köra. Så tänkte jag också, Fru Fridell skulle bara behöva sätta i kontakterna och det skulle fungera, sockerbitar är inte PaP.

071 löser inte ditt problem med den gulgröna, man måste vara absolut säker på var den ska vara, gissa och prova gills inte.

Be lampaffären göra den åt dig så du inte spär på elolycksstatistiken.

Protte
 
Mikael_L
Det som föreslås är en sådan här:
223415_6378_7719_X_2007-06-26_091105_323.jpg
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22475348

Och det är den skyddsjordade varianten du ska ha i det här fallet.
Bilden visar ojordad.

Men denna från clas ohlson är en "byggsats", när kabeln är kapad till rätt längd så ska kontakten monteras:
Den här kan kanske hjälpa lite:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/skarvsladd/
Skyddsjorden, den gul/gröna ledaren ska anslutas till den ensamma pinnen i kontakten, förmodligen märkt med jordsymbol
skyddsjordat.gif
 
Redigerat:
Si där

Detta hittade inte google, bra med ena änden färdig.

Protte
 
Ja, vad ska man säga? Ett användbart ord i detta läge är: TACK!

Jag ger mig katten på att den där lampan kommer att lysa i morgon!

Mikael_L: Jag gillar beskrivningar i stil med "den ensamma pinnen i kontakten", det är helt på min nivå! (Sen om "pinnen" heter Nisse, dubbelvrick, RT27 eller något annat hade ju inte hjälpt mig i detta läge.)

Protte: Jorå, jag har koll på PaP i IT-sammanhang, men tänkte när jag läste det att det kunde ju eventuellt betyda ngt helt annat när det gällde el. Dessutom, oroa dig inte, jag skojade bara lite när jag skrev om 071-nummer!

Återigen, tack för alla bilder, länkar och enkla förklaringar!

Återkommer när det hela är klart, eller när jag kör fast igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.