Hej, jag har en fråga:
när man bygger ett hus ihop med sin sambo, och tar stora lån ihop- finns det då någon försäkring som skyddar ifall något händer den ena sambon, låt säga ifall denne dör, och man då kan skriva av den sambons del av lånet, eller något liknande? Det blir ju ekonomiskt omöjligt för en att bo kvar om man ska betala av räntor på det stora lånet helt själv?!

/mycket okunnig om försäkringsskydd
 
Banken som du tar bolånet hos har förmodligen något sådant. Tror det kallas "efterlevandeskydd" ...?
 
Ta en riktig livförsäkring. Skriv samtidigt (om ni är gifta) till tingsrätten och upprätta ett äktenskapsförord om att livförsäkringen skall vara egen egendom (har jag för mig att man skrev, kolla upp det). På så sätt undviker man att livförsäkringen tillfaller dödsboet och man undviker på så sätt arvsskatten.
 
Ursäkta en dum fråga, vems enskilda egendom ska livförsäkringen vara för att man ska undgå arvsskatt,eller ska man ta en livförsäkring på båda makar? men om jag avlider och min livförsäkring som då är min enskilda egendom utfaller på min man som då är förmånstagare, behöver han då inte betala någon arvsskatt alls??(även för belopp utöver de 6pbb/förmånstagare som är arvsskattebefriade enl. lag) Kan någon förklara varför den(livförs.) behöver vara enskild egendom när det gäller arvsskatt, trodde att enskild egendom hade med ev. skilsmässa och bodelning att göra?
Själva har vi tecknat något som banken kallade "bolåneskydd" i form av en livförsäkring med frivilligt förtidskapital, däremot sas det ingenting om "enskild egendom" ??? Och det gör ju en avsevärd skillnad på stora belopp om skrivelsen "enskild egendom" skulle göra den totalt skattebefriad!
Är dessvärre också mycket okunnig ang. försäkringsskydd, är jag rädd!!!!
MVH/Christina.
 
Har gått igenom livförsäkringar med en oberoende försmäklare o konstaterade att Trygg-H i o med köpet av Holmia har en attraktiv livförsäkring o den enda riktiga barnförsäkringen, tittade oxå på kostnaden för låneskydd på banken kontra livförs. Kostnaden var för oss relativt likvärdig men livförsäkringen har ju den fördelen att den finns kvar även om man säljer huset vilket inte är fallet med låneskyddet...
 
Ok, en dum fråga till - är bankens "bolåneskydd" en form av livförsäkring, men som är kopplad till huset? Förutom det, är ett bolåneskydd i genomsnitt jämförbar med en livförsäkring - vad är för respektive nackdelar. Eller behöver man både och?

stora funderingar...
 
Det bästa är att kontakta en försäkringsmäklare o få en genomgång. Det beror på fler faktorer, om ni är gifta, om ni har barn i tidigare äktenskap osv. I såna fall har barnen rätt att få ut arv vilket inte är fallet om man är gift o endast har barn inom nuvarande äktenskap.
Äktenskapsförord med korsvis ägande av livförs är oxå det enda sättet att HELT komma undan arvsskatt. Som sagt prata med en oberoende försäkringsmäklare och sedan med din bank, tänk bara på att alla vill tjäna pengar på dej o därför inte ger helt opartiska råd, till slut är det ändå upp till dej att bedöma vad som är bäst för just er. Sannolikheten att fatta ett bra beslut ökar dock om du skaffar mycket info innan du tar beslutet...
 
Jag läste i senaste Villaägaren (s 16) att arvsskatten mellan makar är borttagen from årskiftet! Hurra!
/Ulle
 
Ja det var verkligen på tiden!!!!! ;D ;D ;D
Nu ska de bara ta bort fastighetsskatten också! ;)
 
skaffat hus och barn och är bara sambo ::)

är faktiskt inte helt enkelt att skilja sig om man har barn, vän som är i den sitsen just nu...

ang. hus så är det värsta som kan hända personlig konkurs, kan jag ta utan problem...

ang. barn så har man ett ansvar att ta tag i...

ang. gifta sig så är det nåt man ska tro på etc, inte bara göra...

visst, är "redo" att gifta mig (SNART ;) ) men var billigare att skaffa barn 8) (dock inte att HA barn fnissfniss)

vi har tecknat livförsäkring på varandra, slipper vi arvstjafs + att vår dotter kan bo kvar med den part det inte händer nåt om olyckan är framme...

 
TiGGrE skrev:
skaffat hus och barn och är bara sambo  ::)

ang. gifta sig så är det nåt man ska tro på etc, inte bara göra...
Du behöver bara "tro" att du har det starkaste juridiska skyddet för dina barn o din sambo/fru om ni är gifta, lagen är fortfarande mkt tydligare för gifta än för sambos...dt tar 2 min att gifta sig borgerligt o kostar ingenting... sen är det så klart trevligt med ett kyrkbröllop, släkt o vänner mm men det är ju en annan sak :D
 
Jag håller definitivt med om att det är bäst att vara gift om man har barn- sett ur juridisk synvinkel.

Vad händer om någon av föräldrarna går bort och det inte finns något testamente. Jo, barnet ärver- och visst det kanske inte är helt fel, men det kommer då att behövas en överförmyndare som förvaltar barnets egendom- alltså allt som tillhört den avlidne (sambor ärver inte varandra). Alla beslut angående egendomen skall gå via överförmyndaren. Det blir ännu rörigare om det finns särkullsbarn.

Så alla sambos med eller barn (även utan för den delen) se till att skriva testamenten och samboavtal om ni inte går i giftas tankar. !
 
Utdrag ur artikeln:

"Den efterlevande sambon har ingen arvsrätt efter den döde sambon om inte den döde skrivit ett sådant testamente. Finns inget sådant testamente ärver den dödes barn, medan den dödes sambo inte ärver någonting (utan endast får det som tillföll honom/henne genom sambo-bodelningen). Även om det finns ett testamente kan den döde högst testamentera hälften av arvegodset till sambon (eller till någon annan), den andra hälften ärvs alltid på vanligt sätt."

Detta gör att om din sambo går bort och ni har gemensamma barn men inget testamente så ärver barnen halva huset + hälften av det gemensamma bohaget. Den andra halvan är ju din. Sedan blir det så att en förmyndare kommer att förvalta barnens egendom.


 
Hej Sanne!

När det gäller bodelning, ärver inte barnen hälften även om man var gifta? Jag trodde att skilnaden var att när man är gifta då ärver överlevande maka/make även hälften av alla andra tillgångar (värdepapper, bil, sommarstuga, vissa försäkringar....), den delen delas helt mellan barnen om man "bara" var sambor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.