Hej
Vi har insett att vi inte behöver så himla stort hus - barnen är på väg att flytta (åtminstone en del av dem) och det känns onödigt att ha för stora ytor.

Vi tycker nyfunkisstilen är snygg. Jag har just sett en annons på en lite långsmal tomt där det skulle passa att ha ett sluttningshus, men när jag letar modeller så känns alla för stora. Tomten sluttar mot gatan och är inte jättebred, så helst skulle det ju vara ett hus som man lägger "på tvären" med ingång på "nedre kortsidan" liksom....

Huset bör ändå ha fyra sovrum och två allrum - men ytorna behöver inte vara så stora, det kan t ex vara två sovrum som är ganska små som man sen kan slå ihop till ett stort.

Tips mottages tacksamt!
 
Vi har precis slutfört ett bygge av ett relativt sett litet sluttningshus med entre nere. Dock var vår tomt så att vi har långsidan mot gatan.

Om du vill veta mer säg till så lägger jag in lite ritningar och tankegångar. Vi har byggt med tanke att kunna förändra huset beroende på våra eller framtida ägares behov.

Har du några mått på tomten och vilka mått du skulle vilja ha på huset? Med nyfunkis, menar du ett huskroppsförskjutet hus eller "bara" ett hus med putsad fasad och stram exteriör?

Lycka till / Jocke
 
Ritningar och tankegångar vore jättebra! Precis vad vi behöver i nuläget tror jag.

Tomten är liksom lite "sned" - knappt 30 m bred, mot gatan, rätt plan ca 10-15 meter in på tomten och sedan halvbrant sluttning upp mot en platå. "Längden" (eller "djupet" eller vad man ska kalla det) på tomten är ca 60 meter.

Och med nyfunkis menar jag - hmm, ja vad menar jag egentligen - stram exteriör, pulpettak och gärna någon huskroppsförskjutning för möjlighet till skyddade uteplatser - det jag/vi framförallt inte vill ha är ett traditionellt hus med sadeltak, i övrigt kan det se ut lite "hur som helst"
 
Jag återkommer med mina bitar när det lugnat ner sig på jobbet och hemmafronten. Tar nog någon vecka.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.