Har tänkt att använda semestern till att isolera vinden och att använda utrymmet som boyta. Utanför takfoten finns en cirka 2 dm bred plåt utstickande, det är vär den som kallas takfotsplåt antar jag. Själva luftinsläppet är placerat vid plåtens ytterkant mellan plåt och tak och är bara 0,5-1 cm brett. Räcker det? Jag har ingen aning om vad som är normalt. Luftspalten kommer att bli 25 mm.

Ytterliggare en fråga är om vindavledaren ska följa råsponten ända fram till luftinsläppet eller om den ska vika av tidigare utanför takfoten? plåten är ju cirka 2 dm bred.
 
Nu ser jag inte riktigt framför mig hur det ser ut på din beskrivning. Men vindavledarens uppgifter är ju att dels säkerställa att du har en luftspalt, men (ofta) också att hindra att luft kan blåsa igenom isoleringen, då försämras isoleregenskaperna dramatiskt.

Så så länge du på något sätt skärmar av isoleringen från ytterluft (så det inte kan blåsa) så bör det funka.

Jag vågar inte ha ngn uppfattning om storleken på dina luftinsläpp, det låter klent.

Men jag funderar på om det verkligen är luftinsläppen till luftspalten du ser. Takfotsplåtar kan vara monterade på 2 sätt. Skall man vara riktigt petig så skall det finnas 2 takfotsplåtar (men oftast gör man inte så).

Det kan dels finnas en plåt som sitter under underlagspappen direkt mot råsponten, den har till uppgift att leda ner vatten i hängrännan, vatten som lyckats komma in under pannorna och alltså rinner direkt på underlagspappen, denna plåt hoppas ofta över, man litar på att det inte kommer ngt. vatten under pannorna. Finessen med plåten är att förhindra att detta vatten "vänder" runt när det når kanten på taket, kapilärkrafter kan suga upp vatten mellan underlagspapp och råspont.

Det andra typen av takfotsplåt monteras ovanpå läkten, men under pannorna, den skall leda ner vatten från pannorna, den skall också förhindra att vatten vänder in under pannorna när det når kanten. Det kan vända pga. vind eller andra orsaker. Framförallt viktigt vid låga taklutningar.

Det jag funderar över är om det är den springan du ser, alltså mellan plåten och yttersida av tak. I så fall så har den ingenting med ventilation av vinden att göra.
 
Plåten jag skrev om hade nog inget med luftutsläppet att göra. Jag tog en titt utifrån och det såg tätt ut. Konstruktionen är enligt följande:

Utanför takstolen gär den nämnda plåten diagonalt ut cirka 2 dm i samma nivå som vindsgolvel. Vid plåtens ytterkant går det en bräda på högkant, Den brädan ligger också an mot råsponten och tycks även vara upphängning för hängrännan.

Glipan mellan nämnda bräda och råsponten (taket) är mycket smal, det är knappt att man ser ljuset utanför. Kan detta verkligen vara vindens enda ventilation? Jag kan faktiskt inte hitta någon annan. Uppe i nocken är det tätt och det finns inga ventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.