Jag är ny här och hoppas någon kan hjälpa mig med planering av mitt lilla kök,
det är ett litet kök på knappt 6m2. Udda mått, ena långsidan ca 4m och andra 3.2m med ett fönster, kortsida endast 1,83m. Gammalt hus och så även köket. Det kan inte bli ett kök där man har en matplats så mycket förstår jag. Snälla hjälp. Jag har försökt bifoga en ritning men det fungerar inte, vet inte hur man ska få över filen från IKEA och hit.
 
Jag är definitivt ingen expert på "fil-transformeringar", härmed avslöjas min totala teknikokunnighet. :) Men jag skulle spontant börja med att göra en "print-screen" från IKEAs planeringsverktyg och spara i paint. Och sen bifoga paint-bilden till ditt inlägg.
Får man en bild är det lättare att ge tips, råd och idéer.
 
Hej, tack för ditt svar, tyvärr blir det bara ett "x" i bifogade. får försöka på nåt annat forum.
 
Här kommer ett försök till planering.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så bra, du fick till det!
Måste fråga lite, längst till höger på bilden, på smala kortänden är det alltså dörr in till köket?
Vad motsvarar skåpen 1 och 2?
Och vad är det för något på väggen mellan skåp 1 och 12?

Just nu spontant och min första tanke tycker jag att du har för lite plats på sidan av diskhon. Man bör ha plats att ställa saker både till höger och vänster om det ska fungera praktiskt. Eventuellt skulle du kunna dra ut bänkskivan ända mot den sneda väggen, och ha hyllor under. Mer förvaring och mer bänkyta. Eventuellt lite snett, jag försöker mig på en bild jag också :surprised: (Oj, bilden blev helskum, men det får duga)

Kan du möjligen komplettera med mått också? Är det ett 40, ett 50 och ett 60cm skåp du har i rad från spis till diskho? Man rekommenderar minst 80 cm bänkyta mellan spis och diskho, och det tycks du ju isåfall få in och det är bra.
 
  • forslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sen så finns det ju en massa generella råd. Tänk igenom hur du tänker dig använda köket, spela rollspel med dig själv: Hur gör du när du kommer hem med kassar från affären, var ställer du dem medan du packar upp. När du lagar mat, hur känns det naturligt att du vill ha maten, torrvaror, kryddor (gärna i översta lådan vid spisen, = mörkt och svalt till skillnad mot i fläktskåpet), redskap och kastruller. Osv. Tänk på placering av eluttag, när du använder brödrost eller våffeljärn, var vill du ställa prylarna då och kommer sladden att räcka? Eller en stavmixer direkt i kastrullen vid spisen?
Tänk också på placering av belysning, att du får tillräckligt mycket och helst reglerbar, gärna olika belysningsgrupper för olika behov. Och placerade så att du inte skuggar arbetsbänkarna med kroppen.
 
jag skulle strunta i hörnskåp som är dyra och svårtillgängliga. Om nr12 är kylskåp så skulle jag ställa den där nr10 står nu dvs i samma rad som vask och spis.
Känns som en paralellkök skulle bli smidigare att jobba i. Ta bort nr 6,7 och 11 och bygg till fler lika i samma rad som 1,2 för utökat förvaring.

Dra bänkskiva längst hela vägen så den fyller också triangeln vid vasken. Behövs ingen skåp under "triangeln" om du fäster skivan i den snedda väggen. Går att köpa utsågat efter önskad mått hos Ikea.

Vill du ha fler väggskåp så går det ju att montera dom ovan 1,2... så att bara fläkten finns på fönsterväggen. Bygg väggskåp ändå upp till tak så du får mycket förvaring.

Ett tips till: 80-skåp rymmer mer än 60-skåp för det är lättare att placera in saker på en längre hylla än på en kort. Köp dubbla skåpsdörrar ( 40+44 ell 30+30) så dom går ej långt ut i rummet och är i vägen när dom öppnas.
Kan det bli till något hjälp?
gaia
 
Hej Tack för era svar.Ja det är dörren in till köket. Det är diskbänkskåp 60cm, diskmaskin 45cm, lådskåp 40cm. Och nej det är tomt mellan skåp 1+2 dom är 80 cm resp.60x37cm.Skåp 12 är kyl/frys med överskåp. Det är en tanke att ha överskåp över 1+2 men tänkte att det blev mer "luft" i köket om där inte var något på väggen där...
Parallel kök önskar jag att jag kunde men det är ju så smalt....bara 183 cm brett, funkar det verkligen. Och det var en bra ide med snedskuren bänkskiva det kan verkligen bli bra. Ska försöka rita lite på ett parallelkök också.
 
Hej igen, nu har jag försökt göra ett parallellkök, kanske det funkar ändå, det hade varit toppen. Mycket mer utrymme i skåp jag har också ändrat lite annat.
 
  • kök3b1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gången blir ca 80cm och helt acceptabelt i en arbetskök. Jag skulle hellre välja förvaring en estetiska lösningar :). Det blir ju 60 vid fönstervägen och max 40 på motsatta sidan. Är litet tveksam om så många skåp behövs på andra sidan. Om du ställer bara 2x 80 blir kanske diskmaskinen lättare att öppna utan att blockera gången totallt ...?
Jag skulle prova med 2x80x37 skåp upp till tak och med några vitrindörrar som käns något luftigare...? Eller skjuttdörrar kanske? Titta på ikeas billy-bokhyllor med glasdörrar och Pax skåp ( skjuttdörrar) Kanske hittar du något som passar att ställa där. Man ska undersöka okonventionella lösningar i ett så litet kök :).
Fönstervägen är perfekt i mina ögon om du köper skivan som täcker triangelnhörna.
gaia
 
Tack, jag tror det är rätt. Jag ska titta på lite udda lösningar också som ni förslår. Man fastnar lätt i "köksplaneringen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.