Hej!

Jag håller på att planera renoveringen av en sommarstuga med torpargrund jag köpte förra året. I första steget ska fasaden renoveras och tilläggsisoleras. Nästa år, eller möjligen 2022, blir det till att dra in vatten och gräva ner avlopp.

Det ska finnas en borrad brunn på tomten (enligt sgu.se) med gott om vatten i. Det finns också en gammal ledning in i huset som en gång i tiden suttit på en handpump, men det blir förmodligen så att hela ledningen fram till hålet kommer att behöva bytas ut. I samband med installationen av tappvattensystemet så kommer det ju att behövas en pumpstation, och den låter ju en hel del har jag förstått.

Till huset finns en oisolerad farstu som också behöver renoveras, och jag tänkte i samband med att jag bygger om den också bygga en minikällare under farstun (vi pratar ca 1x1 m invändigt) där jag kan placera pumpstationen. Det borde bli ordentligt ljudisolerat mot övriga huset, och skulle det börja läcka så gör det inte så mycket heller, om man kan få in en liten golvbrunn.
Har jag någon fördel av att kunna dra in vattenledningen från brunnen direkt från tjälfritt djup in i ett varmutrymme? Om inte, hur drar jag annars in ledningen i huset utan att riskera att den fryser på vintern när jag inte är där?

Jag håller fortfarande på att läsa på om hur det här ska göras, och det är säkert många av er som kan det bättre än jag och kan komma med goda råd.

Hur bygger jag något sånt på enklaste sätt? Eller bör jag helt tänka om hur jag ska dra in vattnet i huset?
 
Sätt ner en dränkbar pump så slipper du ljudet. Det finns för djupa borrade brunnar...
 
Är inte det betydligt dyrare? Hydroforen måste väl ändå monteras någonstans inomhus där det finns golvbrunn? Hur drar jag då in vattenledningen i huset utan risk för frysning? Sorry, men jag behöver lite mer instruktioner än bara "köp en dränkbar pump".
 
Jag kan inte exakta priser men det skiljer inte avgörande mycket.
Lägg slangen på frostfitt djup om det är möjlig när du gräver ner slangen gräv ochså ner kabeln till pumpen om du ska ha en dränkbar..
Hydrofor kommer du inte slippa undan.
 
Vad jag kan se så kan jag få en pumpstation med både pump, hyrdofor och tryckvakt för 1500 kr, medan endast en dränkbar pump ligger på 12-15.000 kr. Men jag kanske letar på fel ställe...

Och när slangen ska upp ur marken, genom torpargrunden som håller minusgrader om vintern?
 
Isolera och ha värmekabel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.