Hej! Jag ska lyfta en liten fiskestuga och sätta den på nya grundstenar. Huset har tydliga sättningar och har sjunkit runt ett betongfundament som sitter mitt under huset, som använts som ett primitivt kylskåp av en gammal fiskare.

Min plan är att köpa 4 pelardomkrafter och sätta huset på nya betongblock.

Kom gärna förslag på lösningar och tips, eftersom jag är helt grön i ämnet :).

Liten fiskestuga med sättningar i grunden på stenigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålad fiskestuga med tydliga sättningar, delvis sjunken över ett gammalt betongfundament, omgiven av stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Tja! Hur mycket har den satt sig? Handlar det inte om mer än ett par cm så tror jag det blir enklare att bara shimsa med metallshims eller plastshims. Är det mer en 5cm så kan du ju först lägga en betongplatta å sen shimsa de sista. Så slipper du bängla me betongblock å få dom i rätt höjd osv.

Angående domkraft så har en polare till mig riktat sin stuga. Men han hyrde ut luftkuddar som man pumpar upp med en kompressor. Såg riktigt smidigt ut. Fördelen med dom är att dom är helt platta så du borde bara kunna sticka in dom under fiskeboden precis brevid betongplattorna som ligger där nu å sen bara pumpa upp dom till rätt nivå. Givetvis skall dom ligga under en bärlina/regel. Men de funkar ju bara om de finns ström där att tillgå. Annars blir det att gräva å sen som du skrev pelardomkraft.

Ett tips är att ställa en linjelaser i dörren och sen kolla vilket hörn som är högst å ha det som utgångspunkt. Då kan du mäta nivåskillnaderna i dom andra hörnen å räkna ut ish hur mycket du måste shimsa. Är betongfundamentet högsta punkt får du utgå ifrån de istället.

Jag är egentligen en utflyttad gotlänning och måste säga att det är skrämmande likt fiskelägena som finns på Gotland. Är det så så borde du inte höja stugan alltför mycket för det är ganska så hårda regler för fiskebodar å de kan bli ett jävla liv om nån lägger sin näsa i blöt å anmäler till kommunen. Bara ett varningens finger ;)
 
  • Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Tja! Hur mycket har den satt sig? Handlar det inte om mer än ett par cm så tror jag det blir enklare att bara shimsa med metallshims eller plastshims. Är det mer en 5cm så kan du ju först lägga en betongplatta å sen shimsa de sista. Så slipper du bängla me betongblock å få dom i rätt höjd osv.

Angående domkraft så har en polare till mig riktat sin stuga. Men han hyrde ut luftkuddar som man pumpar upp med en kompressor. Såg riktigt smidigt ut. Fördelen med dom är att dom är helt platta så du borde bara kunna sticka in dom under fiskeboden precis brevid betongplattorna som ligger där nu å sen bara pumpa upp dom till rätt nivå. Givetvis skall dom ligga under en bärlina/regel. Men de funkar ju bara om de finns ström där att tillgå. Annars blir det att gräva å sen som du skrev pelardomkraft.

Ett tips är att ställa en linjelaser i dörren och sen kolla vilket hörn som är högst å ha det som utgångspunkt. Då kan du mäta nivåskillnaderna i dom andra hörnen å räkna ut ish hur mycket du måste shimsa. Är betongfundamentet högsta punkt får du utgå ifrån de istället.

Jag är egentligen en utflyttad gotlänning och måste säga att det är skrämmande likt fiskelägena som finns på Gotland. Är det så så borde du inte höja stugan alltför mycket för det är ganska så hårda regler för fiskebodar å de kan bli ett jävla liv om nån lägger sin näsa i blöt å anmäler till kommunen. Bara ett varningens finger ;)
Hahahaha ja för saken skull säger vi att stugan ligger på en annan ö :lying:;).jättetack för utförligt svar. Jag har inte mätt ännu men det handlar nog minst om 5cm. Det är en tydlig stor bulle i mitten av stugan. Finns tyvärr ingen el i närheten så det lutar åt pelardomkrafter. Tycker du att det räcker med ett lager makadam under betongplattorna. Eller ska man fylla i med något annat för att det inte ska sätta sig igen? Jättebra tips med shims och laser. Jag ska dit nästa vecka och mäta.
 
vilka shimsbrickor rekommenderar du förresten? FInns de i större storlek?
 

Bästa svaret

Hahahs ja såg nästan ut som det :crysmile: okej ja då är det ändå en del som den skall lyftas. Okej synd såg som sagt riktigt smidigt ut me dom där kuddarna. Men det funkar ju bra även med domkraft. Jag hade nog pallat upp på dom gamla betongplattorna för dom borde ha satt sig färdigt nu om inte marken är väldigt mjuk där. Men annars borde det räcka med ett lager makadam. Frågan är bara hur du skall komma åt å packa de under boden? :thinking:

Det finns ju plastshims/pallningsbrickor på många ställen men dom flesta är nånstans runt 50x80mm så kör du på dom får du kanske lägga två brevid varandra för att få lite större anläggningsyta. Dom brukar finnas i lådor med olika tjocklekar och några hundra brickor totalt. Sen finns det dom som är större men dom kostar lite mer så då är det ju bra och vara där å måtta först så du får en uppfattning ungefär hur mycket du behöver. Typ sånna här använde jag när jag shimsade min bastu och dom funkade fint. https://www.beijerbygg.se/privat/sv...rmeringsdistanser/pallningsbricka-pbk-100x100
Vill du hellre köra på metall så får du åka förbi nån svets/stålfirma och be dom klippa upp några stycken i olika tjocklekar.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Hahahs ja såg nästan ut som det :crysmile: okej ja då är det ändå en del som den skall lyftas. Okej synd såg som sagt riktigt smidigt ut me dom där kuddarna. Men det funkar ju bra även med domkraft. Jag hade nog pallat upp på dom gamla betongplattorna för dom borde ha satt sig färdigt nu om inte marken är väldigt mjuk där. Men annars borde det räcka med ett lager makadam. Frågan är bara hur du skall komma åt å packa de under boden? :thinking:

Det finns ju plastshims/pallningsbrickor på många ställen men dom flesta är nånstans runt 50x80mm så kör du på dom får du kanske lägga två brevid varandra för att få lite större anläggningsyta. Dom brukar finnas i lådor med olika tjocklekar och några hundra brickor totalt. Sen finns det dom som är större men dom kostar lite mer så då är det ju bra och vara där å måtta först så du får en uppfattning ungefär hur mycket du behöver. Typ sånna här använde jag när jag shimsade min bastu och dom funkade fint. [länk]
Vill du hellre köra på metall så får du åka förbi nån svets/stålfirma och be dom klippa upp några stycken i olika tjocklekar.
Helt underbart!! Tusen tack. Bjuder på lunch om du lockas tillbaka till ön igen :)
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Ingen fara de e bara kul att kunna hjälpa till (y) e på väg att flytta hem snart så de får bli i sommar då ;) hoppas att de går bra att rikta boden!
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Lyft en gavel i taget. Om du lyfter hela stugan samtidigt på pelardomkrafter finns risken att de vippar.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Ingen fara de e bara kul att kunna hjälpa till (y) e på väg att flytta hem snart så de får bli i sommar då ;) hoppas att de går bra att rikta boden!
Kul! Vi är ev påväg att flytta dit permanent så då kanske det hinner bli fler luncher ;). Jag kommer vara runt Bläse, så hör av dig om du är i krokarna!
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lyft en gavel i taget. Om du lyfter hela stugan samtidigt på pelardomkrafter finns risken att de vippar.
Tack! Bra tips. då kanske det räcker att köpa en pelardomkraft som tar 5 ton. Hade köpt 4 som tar 2 ton stycket.
 
Jag skulle kört på minst två. För att undvika att skeva huset vill du lyfta hela gaveln jämt.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
B billyby skrev:
Kul! Vi är ev påväg att flytta dit permanent så då kanske det hinner bli fler luncher ;). Jag kommer vara runt Bläse, så hör av dig om du är i krokarna!
Absolut de låter bra! Återkoppla gärna sen så vi får se hur de gick (y)
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle kört på minst två. För att undvika att skeva huset vill du lyfta hela gaveln jämt.
Aha Jag fattar! Tar med mig alla fyra så har jag i alla fall tillräckligt många.
 
En kuggstångsdomkraft kanske kan vara något för detta lyft?

https://www.gerdmans.se/lager-och-industri/lyftutrustning/kuggstångsdomkraft-lyftkapacitet-3-ton

Jag har varit med och använt en likande domkraft för byte av några varv timmer på en byggnad.

Lyfte upp mitt förråd som satt sig ca 10cm med pelardomkraft, men då satte jag reglar mellan väggarna för att domkraften skulle få plats på plattan.
Byggplats inuti en stomme med träbjälkar och reglar, nivåverktyg på en balk, och stöd av träblock på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kuggstångsdomkraft som används för att lyfta en träregel i ett pågående byggprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
billyby och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar bara lyfta en sida i taget för jag är rädd att det ska glida iväg annars

Sen har jag som ett z med raka vinkla för att slippa gräva så mycket
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.