Hej!

Vi är ett par utan barn som varit inställda på att köpa en lägenhet. Vi bor idag centralt och har tänkt köpa en 3:a i centrala Umeå. Priset/avgiften på de vi tittat på mellan 1,4 mkr/3500 kr mån och 1 mkr/5000 kr mån.

När vi räknar på detta inser vi att det kanske finns möjlighet att bygga ett mindre hus och få ungefär samma månadskostnad. Detta givet att vi gör mycket arbete själva och att tomten kostar 600-800 kkr.

Våra önskemål är är planlösning liknande Västkuststugan VISION 80B http://www.vastkuststugan.se/house/127.html.

Frågan är bara om det är en stor risk att bygga ett litet hus då det kan bli svårt att sälja då huset är för litet för en barnfamilj?. Vi ser boendet på ca 5 års sikt.

/Krille
 
Jag skulle kunna tro att även ett litet hus har attraktionskraft, om det uppfyller vissa krav och är välplanerat.

Ta höjd så att ni skulle kunna bo där med barn så kan nog andra tänka sig det också. Det blir ju ett lägre pris än större hus som ni kommer att få ut om ni säljer sen, men svårsålt torde det väl inte bli.
Om inte annat så går det ju att bygga ut. :)

Tänk dock på att köper ni ett fritidshus så har det en lägre standard än en villa, även om moderna fritidhus är relativt välutrustade.

Tänk dock på att det är mycket mer än tomt och hus som tillkommer på priset. Det finns ett antal kalkyler här på forumet men i grova drag (med reservation för några missar) så är det om jag fiktivt räknar på er situation utan att egentligen veta priser:

- tomt ca 600-800 kkr
- bygglov,lagfart,KA,byggfelsförsäkring: ca 40-60 kkr
- Inkoppling el, VVS: ca 30-120 kkr (om vatten/avlopp redan finns och är inkopplat och betalt så är det ju ett stort plus!)
- Hus (spekulerar här utifrån storleken och mina erfarneheter när jag letade byggsatser) Exl montage: 350-600 kkr kkr
-Markarbeten inför grundläggning: 10- 100 kkr (beror otroligt mycket på tomtens beskaffenhet.
- Grund (troligen krypgrund eller enklare platta utan golvvärme): 30-200 kkr beroende på hur mycket ni gör själv också.
-Markarbeten/trädgård: 10-50 kkr
-Elektriker: 20-40 kkr
- Rörmokare/VVS: 20-50 kkr
- Snickerier, montering: Eget arbete - 0 kr - och då gäller det att ni gillar sådant och inte har tummen helt mitt i...

Så totalt då ca:
1,020 mkr - 1,760 mkr

SEdan bör man lägga på ca 20% i oförutsedda utgifter, och ni vill väl antagligen köpa lite mer möbler, grill, gräsklippare etc
så runt 1,2 - 2 Mkr kan ni kanske komma undan med i slutändan, men då får ni göra i princip allt utom el och vatten själva, och lägga på poster som jag ev glömt :)

/K
 
Frågan är bara om det är en stor risk att bygga ett litet hus då det kan bli svårt att sälja då huset är för litet för en barnfamilj?
Jag tycker inte ni skall hänga upp er på att "alla" husspekulanter är barnfamiljer. Vi har väl världens procentuellt sett flesta enfamiljshushåll. Många av dessa vill idag ha eget hus - men anpassat för just dem. Jag var själv ute efter ett litet hus och det är förvånansvärt få alternativ att välja på. Undvik att välja ett fritidshus som tilläggsisoleras utan välj istället från början ett permanentalternativ.

Jag valde själv att låta en arkitekt utforma mitt eget ideala boende. Beroende på läget och lägets detaljplan blev det lite större än jag tänkt mig dvs drygt 100 kvm och huset är inte direkt lämpat för en barnfamilj. Dock kan två vuxna bo bekvämt och så har jag ett gästrum. Kvadratmetermässigt blir ett litet hus inte förhållandevis billigare än ett större hus när det gäller produktionskostnaden. Även ett litet hus behöver all teknik och bad/kök som är de stora kostnaderna. Däremot kan man på sikt komma en bra bit ner i driftkostnaderna. Personligen 'tjänade' jag en hel del på att anlita en arkitekt då varje kvadratdecimeter är välplanerad - och detta blir oftast inte optimalt i standardhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.