Har ett pyttehål i koppar-hängrännan, ca 1x1mm skulle jag gissa. Men det är tillräckligt för att det ska droppa igenom.
Hur tätar jag hålet lättast? Ta ner och skicka iväg på svetsning är inte på tapeten

Läst att man inte ska använda silikon utan hellre utefog, men det känns så onödigt att köpa en 300ml utefogspatron för att bokstavligen bara klicka i en mindre ärta.
Funderar på om man kan använda något som man brukar ha hemma. Har en burk öppnad polyesterspackel med epoxyhärdare, tror ni det funkar? Eller typ bara silvertejpa?

Tack på förhand
 
R
N naikon skrev:
Har ett pyttehål i koppar-hängrännan, ca 1x1mm skulle jag gissa. Men det är tillräckligt för att det ska droppa igenom.
Hur tätar jag hålet lättast? Ta ner och skicka iväg på svetsning är inte på tapeten

Läst att man inte ska använda silikon utan hellre utefog, men det känns så onödigt att köpa en 300ml utefogspatron för att bokstavligen bara klicka i en mindre ärta.
Funderar på om man kan använda något som man brukar ha hemma. Har en burk öppnad polyesterspackel med epoxyhärdare, tror ni det funkar? Eller typ bara silvertejpa?

Tack på förhand
Varför inte montera en sådan här…

https://www.byggmax.se/rännskarv-svart-p26382
 
Silverfosforkopparlod
 
Köp en tub butyltätning, det fäster och håller längre än fog/silikon. Kostar en 50 lapp, det kan du väl kosta på din ränna?
 
M Mapet890 skrev:
Jag köpte sånna

[länk]
Ser perfekt ut, sån får det nog bli!
Edit: Äsch den var utgående och fanns inte i lager... typiskt
I InsidersUnited skrev:
Köp en tub butyltätning, det fäster och håller längre än fog/silikon. Kostar en 50 lapp, det kan du väl kosta på din ränna?
Är väl inte direkt kostnaden som är något problem, mer bara att det ur t.ex miljösynpunkt känns himla onödigt att öppna en hel tub bara för att använda en halv ärta... Vet att den kommer bli ståendes och sen slängas
Kom på att jag faktiskt hade en tub butyl i källaren, men den är 8 år gammal och det står 12månaders hållbarhet på förpackning. Slänga eller prova?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S
Tec7 hade jag rekommenderat. Den behöver du ändå använda till något garanterat :)

Men prova med butylen som du har. Har den stått bra så är de nog inget fel på den tänker jag
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Gör rent och löd med vanligt lödtenn..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Gör rent och löd med vanligt lödtenn..
Vad ska TS använda för att värma rännan om han ska följa ditt råd?
 
S SvanteC skrev:
Tec7 hade jag rekommenderat. Den behöver du ändå använda till något garanterat :)

Men prova med butylen som du har. Har den stått bra så är de nog inget fel på den tänker jag
Ah alright. Ja jag provar nog tuben och ser om det verkar okej. Tack för tipset med Tec7, aldrig använt men kanske är bra att ha

Denna tejpen verkar ju schysst annars om man vill köra tejplösning, t.om bild på hängränna hehe
https://www.bauhaus.se/aluminiumstejp-tesa-10mx50mm
 
S
N naikon skrev:
Ah alright. Ja jag provar nog tuben och ser om det verkar okej. Tack för tipset med Tec7, aldrig använt men kanske är bra att ha

Denna tejpen verkar ju schysst annars om man vill köra tejplösning, t.om bild på hängränna hehe
[länk]
Tejp kommer inte hålla i de långa loppet.
 
N naikon skrev:
Denna tejpen verkar ju schysst annars om man vill köra tejplösning, t.om bild på hängränna hehe
[länk]
Aluminium och koppar är ingen bra kombo. Det blir galvaniska strömmar som kommer att orsaka korrosion, dvs hålet kommer bli större på sikt.
 
R
En svart rännskarv på en kopparränna, kommer ju se ut som Åsa-nisse vart framme och lagat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R
Stefan N Stefan N skrev:
En svart rännskarv på en kopparränna, kommer ju se ut som Åsa-nisse vart framme och lagat.
Det går att lacka dessa gröna om man så vill..
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.