Vi har haft lite markarbetare som klantade sig lite i närheten av bergvärmeslingan som går ner i hålet. Jacket i slangen är c:a 2 cm långt och några mm djupt. Det är inte hål i slangen, ingen vätska har läckt ut (det blöta är vatten som jag spolat med). Är det något att oroa sig över eller som måste fixas?

Skada på isolering av bergvärmeslinga med synligt 2 cm jack i jordig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad isolering på bergvärmeslang med synlig 2 cm lång och några mm djup fläck, omgiven av jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Svårt att bedöma djupet på redan av bilderna. Jag hade för säkerhets skull satt dit en reparationsmuff utanpå https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/47-51-rep-muff-pipes.html. Ett alternativ är att kapa bort den biten och skarva in en ny bit men jag hade 9 av 10 gånger satt dit reparationsmuffen i första hand.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Jag hade inte gjort någonting..

Det är så låga tryck på brinekretsen så det lär nog hålla ändå.

Men lägg på minnet vart skadan är om du tappar trycket en dag.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
L
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag hade inte gjort någonting..

Det är så låga tryck på brinekretsen så det lär nog hålla ändå.

Men lägg på minnet vart skadan är om du tappar trycket en dag.
Japp, man märker om det börjar läcka. Jag hade skrivit en lapp och hängt på röret inne vid pumpen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Visst larmar pumpen om brinetrycket sjunker? Jag vet var tryckmätaren för radiatorsystemet sitter (utanför pumpen) men jag är osäker på om det finns någon extern för brinekretsen...
 
N NoOne2k skrev:
Svårt att bedöma djupet på redan av bilderna. Jag hade för säkerhets skull satt dit en reparationsmuff utanpå [länk]. Ett alternativ är att kapa bort den biten och skarva in en ny bit men jag hade 9 av 10 gånger satt dit reparationsmuffen i första hand.
Reparationsmuff beställd! Tror inte att det är någon fara men standardtjocklek på kollektorslang verkar vara 2,4 mm och jacket kan vara 1 mm. Better safe than sorry...
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.