B
Hej! Jag har just ett litet garage, som tur är så har jag en liten hobbybil som jag skruvar med. Tycker nog att allt är ganska ok, men är tacksam för tips om hur ni gjort i liknande situation. Arbetsytor/förvaring etc. Bilen är 4,5 m lång och garaget har väl 1,5 m plats framför och bakom. bredd på garage efter bilens bredd är bortäknad ca 1,1m/sida. Litet, jo jag vet :) men intresset att skruva på bilar är stort.
 
Jag har mycket mindre garage och skruvar lite större bilar dessutom är mitt garage oisolerat.
Jag spickade upp en verktygstavla på väggen sen har jag en gammal bokhylla bakom bilen som jag har diverse grejer i, jag har även rätt mycket grejer på ena långsidan mellan träbalkarna som utgör stommen till garaget.
Ska du meka länge med samma bil så kan det va vettigt att ställa den på hjuldollys så kan du ju ha riktigt mycket plats på den sida du skruvar på.
 
B
Hjuldollys är mkt bra, jag har sådana och utan dessa skulle jag inte vilja vara utan. Man kan ju trycka bilen intill ena lånväggen och få riktigt hyfsat med plats på andra sidan. Just nu vill jag ha lite mer arbetsbänksyta, och förvaring bakom dörrar så det blir "renare" i garaget. Med allt på öppna hyllor ser det rörigt ut. Har dessutom tänkt skaffa en sådan: http://www.verktygsboden.se/?id=86714 Verkar vara bra för små bilar och små utrymmen. Någon som testat?
 
Hjuldolly i kombination med klaffbord som kan vikas upp när man använder det. Antingen om du bygger själv eller julas färdiga gångjärn/konsoll med arbetsbänk monterad på. Över där klaffbordet skall du ha rejält med vägghängd yta via verktygspanel så du får alla verktyg tillgängliga utan att stjäla plats.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=316035

Sen försöka utnyttja om du har lite plats i takhöjd. T.ex ha en enkel vägghängd hylla som går längs med hela väggarna i garaget såpass högt att du inte slår i huvudet. Perfekt för förvaring av verktygslådor, elverktyg, plastbackar med reservdelar, tillbehör, arbetslampor, förlängningskablar etc etc...

Typ så hade jag försökt göra för att maximera utrymmet.

MVH Lorant
 
B
Med ett litet garage får man göra en hel del "Kalle Ankas husvagns" lösningar. Ni vet, filmen på Julafton. Man viker ihop, får nya funktioner osv. Jag har börjat fundera en del på hur man ska optimera utrymmet, det kan ej bli statiskt utan varje bit behöver kunna fylla många funktioner......
 
Betvivlar att de platsar i ett garage. Där krävs lite mer rejäla doningar.
 
http://www.verktygsboden.se/?id=86714 är säkert jättebra men den kommer ta mycket plats när du inte använder den, Jag hade hellre köpt ett par rejäla pallbockar och en vettig domkraft som du ändå behöver.
Har du någon vettig balk i taket så kan du hänga upp ett lyftblock och lyfta motorer med istället för att köpa dej en klumpig motorlyft.

Försök att inte ha så mycket stora maskiner och verktyg utan försök att ha så mycket fria ytor som möjligt istället.
 
I mitt garage som är klart mindre än ditt (har 4 dm framför största bilen när den är inne)
så har jag satt upp hyllor till förvaring uppe vid taket. Använder IKEA's SAMLA lådor och broder hyllplan med konsoll.
Under hyllorna hänger arbetsbelysning.
På väggen verktygstavlor med det som använts frekvent, finverktygen i en verktygsvagn.
Har ett fällbart arbetsbord på en bit om jag behöver jobba med något långt och ett större arbetsbord på hjul som jag kan rulla omkring. Det har dock samma höjd som det fällbara.
Sen har jag samlat mina elverktyg i en rullvagn, "elfakonsoller" svetsade i hörnen gör att jag kan justera hyllplanen enkelt.
Har ett väggskåp i plåt till förvaring av kemikalier.
 
olha00 skrev:
Någon som har erfarenhet av dessa? Hållbarhet, känsla att använda, kvalitet? [länk]
Jag har Clas Ohlsons motsvarighet och kan väl säga att man ska nog inte förvara tyngre saker i dom. Men för lite lättare prylar funkar dom bra. Dock är dom lite "rangliga".
 
P
har också funderat på hjuldollys till mitt garage som är rätt litet (3,7x5,7) men är lite tveksam om det kommer att fungera då golvet är lite ojämnt. Bilen väger ca 1250 kg, tror ni det kommer gå att flytta runt den?
 
B
Jag har ett slätt golv, men hade en gång en Chrysler Valiant på mina hjuldollys! (Verktygbodens) Och det funkade utmärkt trots att bilen är tung. Men gud vad trångt det blev :)
 
Peter_K skrev:
har också funderat på hjuldollys till mitt garage som är rätt litet (3,7x5,7) men är lite tveksam om det kommer att fungera då golvet är lite ojämnt. Bilen väger ca 1250 kg, tror ni det kommer gå att flytta runt den?
Vikten är inga problem!
Riktiga hjuldollys á la verktygsbodens har dessutom bra hjul även för lite ojämna golv så det bör inte vara några problem!
 
B
När det gäller att värma upp ett såhär litet garage, hur skulle ni göra? Jag har haft en 2Kw fläkt på halvfart som jag kör fullt då jag fryser för mycket i garaget. Den står inte alltid på utan kopplas på lite då och med timer. Har dock funderat på en elektrisk oljeradiator. men har ingen erfarenhet av en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.