Jag funderar på att gjuta en grund till ett garage i höst eller nästa år och funderar på litet olika metoder och konstruktioner.

Det jag nu funderar på med anledning av den konstruktion jag lutar åt är hur vettigt och användbart det är att använda vibrobalkar/vibrobryggor. Jag förstår inte hur de funkar och vad vitsen är med dem. Frågeställningar:

1. Är vitsen med dem att balkens vibrationer slår sönder luftbubblorna precis som en vibrostav man sticker ner i betongen? Och är vibrobalken lika effektiv? Har sett att en del först brukar klafsa omkring i betongen med vibrostav och sedan gå över med vibrobalk. Beror det på att man vill ha både hängslen och livrem eller på att vibrobalken är rätt ineffektiv för att slå sönder luftbubblor?

2. Har vibrobalken någon slags avdragsbrädefunktion också? D v s den jämnar till underlaget ungefär som en rak avdragsbräda man drar över betongytan och som stödjer sig på ytterkanterna på formen? Finns det någon speciell anledning till att använda en vibrobalk i stället för avdragsbräda, typ att den "sväljar" ojämnheterna och inte fastnar eftersom det blir för tungt att jämna till ytan?

3. Har sett litet olika varianter på användning av vibrobalkar. I en del fall drar man vibrobalken på plattjärn som är utlagda i betongen (och så fixar man till spåren efter plattjärnen senare). I en del fall låter man vibrobalken vila på formens ytterkanter. Är sistnämnda metod en väldigt udda metod? Undrar också vad som händer om "formen" består av murade Lecablock som står på en betongsträng. Vibrerar inte en vibrobalk sönder Lecablocken?

Någon som har några synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.