Jag är på jakt efter ett riktigt litet FTX-aggregat till ett fritidshus för åretruntboende. Huset har en yta på ca 40 m² fördelat på en toa med duschkabin, kök, ”storstuga” och ett litet sovrum/loft på en del av vinden. Tanken är att montera aggregatet på toan (där även VV-beredare och tvättmaskin finns) med frånluft på toa och i kök och tilluft i storstuga och sovloft. Finns det några så små väggmonterade aggregat på marknaden? Jag har ännu inte lyckats hitta något.
 
B
såg några på hem och villamässan i göteborg förra året, som var små, en sådan skulle du kunna ha. minns inte namnet, men sök på utställare så hittar du dem nog snart..
 
Tack för tipset Boan! Nu vet jag i alla fall att det verkar finnas den här typen av produkter. Hittade tyvärr inte förra årets lista över utställare, och att titta igenom årets lista är en rätt omfattande uppgift ;) Jag hoppas att någon annan "forumräv" kanske kan dra sig till minnes något - eller ännu bättre - att någon med erfarehet av en sådan produkt kanske ser min fråga och kan tipsa.
 
Tack för tipset Forbo! Intressant produkt, men inte riktigt vad letar efter. Jag är som sagt på jakt efter ett "vanligt" FTX-aggregat fast i miniformat. Jag letar vidare.
 
Miniformat? Runt 15000 får man ju ett riktigt aggregat även om det är litet. Mindre /billigare än så verkar svårt att finna dock,
 
Flying Duck skrev:
Tack för tipset Forbo! Intressant produkt, men inte riktigt vad letar efter. Jag är som sagt på jakt efter ett "vanligt" FTX-aggregat fast i miniformat. Jag letar vidare.
Tja, tänkte som så att du kanske skulle kunna utnyttja värmeväxlaren just som FTX genom att koppla kanaler till den. Iochmed att det bara är 40m2 som ska ventileras borde det räcka.

Billigare/mindre än så lär du inte komma undan
 
Den Mitsubishi-växlaren är en leksak på gränsen till värdelös. Från manualen:
"Slå av fläkten, om utomhustemperaturen faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."
 
Redigerat:
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
ltfrebac skrev:
Den Mitsubishi-växlaren är en leksak på gränsen till värdelös. Från manualen:
"Slå av fläkten, om utomhustemperaturen faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas."
Hmm, det verkar ju inte helt praktiskt med tanke på vårt svenska klimat. I vintras hade vi -20°C i fler veckor.
 
Det verkar tunnt med denna typ av produkt vilket förvånar mig en aning. Det lär ju finnas en stor marknad med tanke på alla fjällstugor runt om i landet.
 
En svensk uppfinning med 85 % borde klara vårt klimat av en duktig uppfinnare verkar det dessutom med en fru som har astma och inte gillar vanliga ftx-lösningar..något jag tittat för vårt fritidshus med en man med astma. Gillar dessutom en rapport att den är mer effektiv än vanliga FTX och faktiskt kan nyttjas av alla självdragshus för lätt konvertering dessutom då den inte kräver långa kanaldragningar och vårt hus har verkligen designats för att värmen lätt ska kunna nås i hela huset så lätt som möljligt. Priset är bra dessutom. 3 st ska jag ha till vårt 100 kvm hus om vi väljer den här lösningen men det jag gillar mest att fukten hålls i schakt extra bra så klart och att det även finns tillskottsvärme när det behövs så inga element inhandlas alls.

http://airstar.se/battre-energiekonomi/

http://airstar.se/download/utvardering_vattenfall.pdf
 
Avseende fritidshus så har inte så högra energikrav som annars men det vet du säkert redan men under 100 kvm annars krav på antingen värmepump eller återvinning av värme..luft-luft-värme är vanligast i fritidshus och du hittar dem idag för ca 5000 kr om du inte är märkesnojig..
 
PAX EOS FTX är ett mindre aggregat. För självinstallation.
 
Fläktar, filter o värmeåtervinnare tar plats även och kan inte utav praktiska skäl göras hur små som helst och samtidigt hålla nån sorts kvalitet. Plastleksaker finns det redan för mycket av i vår vardag. Lossnay o AirStar är gjorda för att ventilera ett rum vilket blir helt fel i sammanhanget. Det skall suga i toan och blåsa in ny luft i storstugan eller hur? Inte som Airstar blåsa ut ena stunden och in andra (i samma rum) Sitter den tex i toa-utrymmet och suger ut i 30 sek vad händer sedan då fläkten börjar gå baklänges de nästa 39 sek, o blåsa in luft i toan. Har du just stått i duschen eller gjort stora A flyttar du direkt ut dessa emissioner i resten av huset. Kul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.