Jag håller på att renovera ett litet fritidshus på ca 50 + 40 kvm (2 plan).

Den vent som finns idag går genom murstocken, nere har jag kök, v-rum och sovrum och i v-rummet agerar öppna spisen som vent (antar jag), i sovrum och kök finns en ventil ut till murstocken. På övervåningen finns ingen ventilation alls.

Jag tänkte byta alla fönster i huset och installera en luftvärmepump och tilläggsisolera med ångspärr. Men hur ombesörjer jag tillräcklig ventilering? Räcker luftvärmepumpen? Bör jag sätta några slags ventiler på övervåningen? Öppna spisen funderar jag på att renovera och en kamrat föreslog att jag skulle lägga ett nytt rör i murstocken och sätta en sån kaminkassett. Ska jag bygga igen vent från murstock till kök och sovrum?

Räcker det sen med att jag köper fönster med ventilation till alla rum?

Det vore väldigt intressant med lite sympunkter.
 
Vill bara kolla..
ångspärr.. Då ska värmen vara på året runt. Över 13 grader. Men det vet du väll?

Luftvämepump.. en luft/lluft..? eller en frånluftvämepump?

en vanlig luft/luft ger ingen ventilation alls utan endast värme/kyla (cirkulerar inomhusluften).

Från luftska du ha i kök, badrum,tvättstuga (mekanisk). Till luft i övriga rum.

En kassett i öppna spisen är inte fel. den ger bra med värme + att den hindrar att det kommer in luft den vägen.
 
Per-Erik skrev:
ångspärr.. Då ska värmen vara på året runt. Över 13 grader. Men det vet du väll?
Och den ska dessutom göras tät om det ska vara någon nytta med den. Svårt att åstadkomma i ett befintligt hus. Jag hade skippat den.
 
Med 40m2 överplan och 50m2 under så har Du inte så mycket snedtak. Då använderr jag ångspärr i taket men inte i väggarna i ett sommarhus.
Sedan blir det knepigare beroende på om Du skall sätta in en spisfläkt eller ej. Idag har Du ingen spisfläkt antar jag för då ryker det in om Du eldar i den öppna spisen.
Jag hade troligen satt in ett par termostatstyrda Velcoventiler på övervåningen ut mot det fria i gavelväggarna. Liljengrens i Gbg säljer dessa. www.liljengrens.se.
Ett sätt att ventilera vardagsrummet kan vara en Air-Star Compact (c:a SEK 6.000:) som med både frånluftsventilation med återvinning och tilluftsventilering av värmen i 30 sekunders cykler ger en bra enkel lösning. Luft/luftvärmepumpen har sina fördelar men kräver också lite förutsättningar p.g.a. ljuden från dessa, placering m.m. som gör att man måste diskutera detta noggrant för att bli helt nöjd. Värmemässigt är LLV toppen men ljuden inne och ute, var placera respektive del i små hus kräver noga eftertanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.