Hej, går rakt på sak. Har en ful golvlist i duschen tillsammans med ett duschdraperi på en U-formad skena. Det vill jag få bort!

Tanken är att ta bort tvättmaskinen och sätta en duschdörr likt en sån här från IKEA te.x. som man kan vika in när man ej använder duschen. Problemet är ju att fönstret blir lite mer exponerat för vatten, men frågan är hur stort problem det är. Vill helst undvika ett draperi för fönstret.

Det är 140cm upp till fönstret från golvet och det sitter 55 cm från väggen som duschmunstycket sitter på.

Hur hade ni gjort och är jag onödigt nojig för det lilla fönstret?
 
  • Kompakt badrum med tvättmaskin, duschhörna, handfat, spegel och gröna kakelränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kafviar skrev:
Hej, går rakt på sak. Har en ful golvlist i duschen tillsammans med ett duschdraperi på en U-formad skena. Det vill jag få bort!

Tanken är att ta bort tvättmaskinen och sätta en duschdörr likt en sån här från IKEA te.x. som man kan vika in när man ej använder duschen. Problemet är ju att fönstret blir lite mer exponerat för vatten, men frågan är hur stort problem det är. Vill helst undvika ett draperi för fönstret.

Det är 140cm upp till fönstret från golvet och det sitter 55 cm från väggen som duschmunstycket sitter på.

Hur hade ni gjort och är jag onödigt nojig för det lilla fönstret?
Du kan sätta en gardinstång med duschdraperi på som du drar för fönstret när du duschar.
 
BirgitS
Om det är ett problem eller inte beror ju på hur man duschar. En del använder handduschen och då kan ju vattnet komma hur som helst. Hur mycket av duschdraperiet är blött när ni duschar idag?

Fönsterbågar, -fönsterkarmar och övergången mellan tätskikt och fönsterkarm är känsliga och numera tillåter inte branschreglerna att det är fönster i duschplatsen.

Jag föreslår att du sätter in en U-dusch som skyddar fönstret.

Badrummet ser ut att vara kanske 25-30 år gammalt med tanke på den gröna dekorranden. Hur är det med fallet på golvet i duschen?
Det kan vara risk för att vattnet rinner ut över golvet om man tar bort golvlisten eftersom man ofta inte var så noga med det på den tiden, särskilt om det planerades för badkar då.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in denna från Macro och är mer än nöjda, tror avståndet mellan foder och vägg är runt 40-43cm. Vi tog den största men det ska finnas mindre versioner!
 
  • Nytt duschhörn av glas från Macro i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt, skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med grå kakelväggar och nyinstallerad hörndusch från Macro med öppna dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HansAfClaes och 4 till
  • Laddar…
K Kafviar skrev:
Hej, går rakt på sak. Har en ful golvlist i duschen tillsammans med ett duschdraperi på en U-formad skena. Det vill jag få bort!

Tanken är att ta bort tvättmaskinen och sätta en duschdörr likt en sån här från IKEA te.x. som man kan vika in när man ej använder duschen. Problemet är ju att fönstret blir lite mer exponerat för vatten, men frågan är hur stort problem det är. Vill helst undvika ett draperi för fönstret.

Det är 140cm upp till fönstret från golvet och det sitter 55 cm från väggen som duschmunstycket sitter på.

Hur hade ni gjort och är jag onödigt nojig för det lilla fönstret?
Du kan sätta något vatten resistent grej där vatten kommer åt emellan vägg och trä kakel och trä text det trä drar åt sig vatten det är typ levande och kakel är dött material blandar du dom två så bör det fuktskador på grund av att träet suger åt sig vatten och bildårar mögel och fuktskador där det är dött material bredvid ! Letar bara upp något enkelt att skydda ramen runt fönstret det bör det liksom vara redan problemet är springan !där fukt kan tränga in det behöver du själv åtgärda!
Jag är ingen expert men detta är min tolkning
Mvh Annelie
 
A Annelie Persson1 skrev:
Du kan sätta något vatten resistent grej där vatten kommer åt emellan vägg och trä kakel och trä text det trä drar åt sig vatten det är typ levande och kakel är dött material blandar du dom två så bör det fuktskador på grund av att träet suger åt sig vatten och bildårar mögel och fuktskador där det är dött material bredvid ! Letar bara upp något enkelt att skydda ramen runt fönstret det bör det liksom vara redan problemet är springan !där fukt kan tränga in det behöver du själv åtgärda!
Jag är ingen expert men detta är min tolkning
Mvh Annelie
Det är där fukt kommer in i springor och så inte fönster se över det för det bör va något skydd på trä ytorna på fönster brädorna ! Mot vatte n det ska det va i badrum med fönster
Mvh Annelie
 
BirgitS
K Kafviar skrev:
Hej, går rakt på sak. Har en ful golvlist i duschen tillsammans med ett duschdraperi på en U-formad skena. Det vill jag få bort!

Tanken är att ta bort tvättmaskinen och sätta en duschdörr likt en sån här från IKEA te.x. som man kan vika in när man ej använder duschen. Problemet är ju att fönstret blir lite mer exponerat för vatten, men frågan är hur stort problem det är. Vill helst undvika ett draperi för fönstret.

Det är 140cm upp till fönstret från golvet och det sitter 55 cm från väggen som duschmunstycket sitter på.

Hur hade ni gjort och är jag onödigt nojig för det lilla fönstret?
Vad har hänt sen i höstas, @Kafviar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.