Skulle vilja ha tag på ett litet och brandsäkert skåp för förvaring av vissa dokument och cd-skivor med alla bilder etc. Var hittar jag ett sådant och vad kan kalaset komma att kosta?

Anna
 
Ok, lite mer kött på benen då! Tack common för den länken, då vet jag att jag inte ska lita på butikerna iallafall. Kanske ska man, som de föreslog i artikeln, satsa på ett bankfack istället. Vill vara säker på att min bilder inte förstörs i brand när de hade kunna räddats.

Har folk bankfack nuförtiden och vad har de egentligen i såna? Kostar?
 
Charisma skrev:
Ok, lite mer kött på benen då! Tack common för den länken, då vet jag att jag inte ska lita på butikerna iallafall. Kanske ska man, som de föreslog i artikeln, satsa på ett bankfack istället. Vill vara säker på att min bilder inte förstörs i brand när de hade kunna räddats.

Har folk bankfack nuförtiden och vad har de egentligen i såna? Kostar?
Om det mest är CD skivor med bilder på som du vill hantera säkert, varför inte ta en kopia till och be en släkting förvara åt dig?
 
ca 300-600/år beroende på storlek

Charisma skrev:
Ok, lite mer kött på benen då! Tack common för den länken, då vet jag att jag inte ska lita på butikerna iallafall. Kanske ska man, som de föreslog i artikeln, satsa på ett bankfack istället. Vill vara säker på att min bilder inte förstörs i brand när de hade kunna räddats.

Har folk bankfack nuförtiden och vad har de egentligen i såna? Kostar?
 
MathiasS skrev:
Om det mest är CD skivor med bilder på som du vill hantera säkert, varför inte ta en kopia till och be en släkting förvara åt dig?
Det enkla är oftast det bästa, varför inte egentligen? Borde ju bli mycket billligare (beroende på vilken släkting man anlitar förstås ;) )

Får bli så tillsvidare (dvs forever). Grämer mig så hemskt över att alla bilder på något vis ska försvinna!

Tack alla!
 
Charisma skrev:
Det enkla är oftast det bästa, varför inte egentligen? Borde ju bli mycket billligare (beroende på vilken släkting man anlitar förstås ;) )

Får bli så tillsvidare (dvs forever). Grämer mig så hemskt över att alla bilder på något vis ska försvinna!

Tack alla!
Ja det är en rysare. Jag har själv alla bilder på fyra ställen. Två olika PC i huset, på en bärbar, och på CD skivor. Tyvärr befinner sig alla dessa saker allt för ofta på samma ställe - i huset.
 
Bra idé att fundera på sådant. Vi själva blev av med rätt mycket när ena bärbara datorn blev stulen förra sommaren.

Vi hade glömt låsa ytterdörren under värsta renoveringsfasen. Huset såg obebott ut med fönstergluggar och byggställning. Någon smet in i huset och plockade datorväskan som stod i hallen. Alla originalfoton på bygget, originalritningar och andra viktiga dokument försvann. Det enda vi har kvar är de webbifierade bilderna som har NÅGOT lägre upplösning

Jobbigaste var att vi trodde att tjyvarna fortfarande var inne i huset, så vi lyckades ringa polisen under rätt stor rädlsa (kl 03.00 på natten). Fyra patrullbilar kom - 8 st poliser och två hundar! Sicken uppståndelse när de sprang runt på tomten. Att dessutom ränna omkring i sitt bygge med maglites som i värsta polisfilmen gör en inte mindre nervös.

(O)lyckligtvis fanns inte tjuvarna kvar i huset, men vi hade svårt att sova den natten. Dessutom vaknade vi båda vid minsta ljud i flera månader efteråt.

...ergo: Säkerhetskopiera saker som ni har affektionsvärde till och lås dörrarna på kvällen.
 
Ja nu har jag ju tänk på denna sak, nu gäller det bara att komma till skott och kopiera alla bilder och annat viktigt och skjutsa över det till nån. Det räcker ju inte bara med att tänka tanken!

Så jag kör på förvaring hos släkting!

 
Charisma skrev:
Ja nu har jag ju tänk på denna sak, nu gäller det bara att komma till skott och kopiera alla bilder och annat viktigt och skjutsa över det till nån. Det räcker ju inte bara med att tänka tanken!

Så jag kör på förvaring hos släkting!

Köp en brännare för DVDskivor. Sist jag brände ner alla bilder på CD blev det 8 skivor och det är så jobbigt att det inte blir gjort tillräckligt ofta.... Gör man detta vartefter spelar det ingen roll förstås, men jag arbetar ibland med bilderna (kanske för att publisera på web) och då uppdateras även äldre bildarkiv....
 
RoTe
Backup är en plåga för mig då jag fotar flera hundra megabyte per månad... För att vara säker då så krävs ju rätt skapliga intervaller på backupen och jag orkar inte åka och lämna högvis med skivor hos nån släkting hela tiden.
 
RoTe skrev:
Backup är en plåga för mig då jag fotar flera hundra megabyte per månad... För att vara säker då så krävs ju rätt skapliga intervaller på backupen och jag orkar inte åka och lämna högvis med skivor hos nån släkting hela tiden.
Är man på sitt lite mer kreativa humör kan man ju anlita en kompis..... Köp ett par stora diskar och montera i kompisens nätanslutna dator. Sätt upp en FTP server och slanga över datan dit med jämna mellanrum.....
 
...funkar bra med m0dem. ::)
 
bilder cd,dvd kommer försvinna inom hundra år, problemet är att fixa informationslagring som håller i flera tusen år-forskning pågår..stentavlor nöts ju också... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.