Kollar efter en mindre vedklyv och funderar på om den som Jula har kampanj på nu skulle vara tillräcklig? Jag kapar på drygt 30 centimeter och tänker att den maskinens kapacitet på fyra ton kanske räcker då även om det är fråga om hård björk som kanske är uppåt 30 centimeter grov.
Krävs mer kraft ju längre stycken det är som ska klyvas tänker jag.
Mottager gärna synpunkter och erfarenheter om såna här små vedklyvar! :)
 
Har klyvt många kubik med en sån liten ”julaklyv” t.o.m. ek där vi var två för att orka lyfta upp den i klyven........ så visst finns det kraft i dom
Däremot verkar det omöjligt att hitta reservdelar när dom går sönder, efter några år började det läcka olja från en ventil :(
 
Färsk björk räcker det ju att peta på med yxan för att den ska klyvas. Det är definitivt inte något av det värre.
 
Efter att vara van vid en traktordriven klyv kan jag villigt erkänna att förväntningarna var väldigt låga när jag lånade kompisens jula-klyv. Men jag blev positivt överraskad över hur bra den klarade även lite vresiga bitar. Mina 25cm björkbitar var iaf inget större problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Färsk björk räcker det ju att peta på med yxan för att den ska klyvas. Det är definitivt inte något av det värre.
Nja, första bitarna längst ner på stammen räcker definitivt inte att peta på med yxan för att klyva. Testade idag med rejäl sving med tung klyvyxa, det enda som hände var att yxan blev svår att få loss..
 
Nej, de kan vara vresiga.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jag kan väl tillägga också att alternativet till att köpa ny är att fixa iordning en annan klyv som jag redan har men som inte har någon kraft i sig. Ventilen släpper förbi olja så man behöver byta innerdelen i ventilen och sen misstänker jag att man också bör sätta dit ny pump och pumphus så man frågar sig vilket som är bäst. Vore ju fiasko om man köper hem delar för en tusenlapp om den ändå inte blir bra men det är iofs en bättre maskin i grunden, en Bell som trycker sju ton.
Någon här kanske vet vad som brukar behöva bytas där vid pumpen? Om det räcker med själva pumphjulet eller om huset också brukar bli slitet så den inte kan bygga upp trycket? Har nyligen fått den där klyven i ett arv så jag vet inte riktigt hur den ska vara så att säga.
 
För att slippa allt underhåll är alternativet att hyra. Hyrde en klyv en dag och tog hand om en stor Björk. Blev lite träningsvärk men nu fullt i vedbon.
 
Jag trodde jag skulle klara mig med en "Julaklyv", men det gick alldeles för sakta för mitt psyke :confused: fast det var en "slimmad produktionslinje" och jag skulle endast ha till "myseldning".

Bytte up mig till en Vimmerbyklyv som jag kan rekommendera, jag rekommenderar typ aldrig nått. Men denna är fan en trevlig produkt av kvalité och helt avsaknad av kinakänsla + svensktillverkad! :cool:

Aldrig fel när verktygen gör ett jobb trevligare

http://www.fagerstromsmaskin.se/produkter/egna-produkter/vimmerby-klyven/

Vedklyv av märket Vimmerby med stock på plattformen utomhus nära en upphuggningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut lånar din bild lite, ställer man knubben lite på tvären så åker det mesta med då det endast är en lite yta som ska pressas på , men klyver bra, har en 1900krs från varuhuset och fungerar, och i övrigt egen byggd med med tryck 225kg/cm2 där det vresiga stora åker med
 
  • Vedklyv i arbete med en vedklabb positionerad diagonalt för effektiv klyvning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ingen ny julaklyv utan jag gjorde i ordning den gamla halvmetersklyven av märket Bell istället.
Tror det var ett bättre val, den trycker med sju ton istället för Julas fyra ton och går att köra i två hastigheter. Hade några riktigt svåra bitar på uppåt 35 centimeter som både var av hårt trä och var riktigt knotiga som klyven klarade.
Tror inte att det hade räckt med fyra ton för att dela dem.
 
Fairlane
Väcker liv i tråden igen, mest för att visa någon annan som funderar på en liknande billig klyv, eller Jula-klyven.
Jag har en liknande, en CoTech, dvs Clas Ohlsons märke. De har slutat att sälja, men det är väl något som påminner om Julas, dock på 5 tons tryck.

Jag har klyvt lite i helgen, mest gran, men också tall, björk och sälg. Bitarna är cirka 30-35 cem långa. Största björken jag tog var 27 cm i dm och det var inget som helst problem.
Den stora granarna gick bra de med, utom när det var rejäla grenar 7-10 cm, då bråkade det.

Bifogar en bild på en bit av en gran, 42 cm i diameter.
En CoTech vedklyv klyver en stor granbit, diameter 42 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar rätt bra, med andra ord. I helgen har jag kanske fixat 1,5-2 kubikmeter. För någon som ska klyva 20 kubik är det inte så bra kanske, men för mig som kör 5-6 kubik om året så fungerar det bra.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.