Jag har haft en liten vattenläcka. Jag gissar max 3-4 deciliter. När vi skulle testa om det nyinstallerade rör systemet var tätt rann vattnet ut från en rörhylsa som vi missat att klämma ihop. Vattnet rann ut på en spånskiva, men även in under en väggregel. Vi torkade upp det mesta, men en del rann som sagt in under väggregeln.

Jag har kört på med en byggfläkt mot vägg och golv, men jag undrar om det är risk att man får vattenskador utav detta. Jag gissar att vattnet kommer torka upp, men hur ska man veta helt säker utan att bryta upp golvet? Hur känslig är en trävägg för fukt egentligen?
/CC
 
Ingen fuktexpert men några deciliter spiller mina barn ut varje vecka lite överallt så den lilla mängden kan inte vara någon fara ;)
Kör du din byggfläkt ett tag och kontrollera noga att kopplingen inte läcker/droppar något mera!
 
Sånt händer ju.
Spånskiva brukar suga upp ganska kvickt och svälla, sen händer inte så mycket om inget nytt vatten tillförs.
Om du skulle få en fuktskada senare måste du riva upp.
Om du vill kolla om det har blivit något måste du riva upp. Om det visar sig att det INTE var något problem har du rivit i onödan.
Mitt råd (inte heller jag fuktexpert) är att inte riva.
 
Några deciliter vatten tror jag inte gör så mycket skada. Och har du kört en byggfläkt dessutom så ska det normalt inte vara några problem. Det hade varit en annan ska om det hade stått och läckt en längre tid och att det hade handlat om större mängder vatten. Se bara till att det är tät så ska det inte vara några problem.

/ Mvh Matte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.