Hej!

Vi tog bort elementen i vardagsrummet för fem veckor sedan för att renovera. Tömde givetvis systemet på vatten, men på grund av att jag inte hittade någon plugg som passade gängan på elementröret fick detta stå öppet (bortsett från ett provisorium bestående av en hundskitpåse och gummisnodd... :rolleyes: ).

Nu upptäckte jag idag trots allt en pöl runt elementet. När jag lossade gummisnodden och påsen hostade det ut en liten skvätt vatten. Jag har ingen aning om hur detta går till då jag tömde rören så pass att flödet helt stannade när jag tog bort elementet för en månad sen..

..Hur som helst undrar jag hur man går vidare med detta. Golvet har blivit mörkare där röret kommer upp. Jag ställde dit en 500W-lampa i ett försök att torka golvet. Vi hade inga planer på att byta golv då parketten är fin i övrigt. Hur vet man om det är lämpligt att bryta upp golvet för att försäkra sig om att isolering och reglar är torra?
Rummet ligger på nedervåningen och huset står på en betongplatta (med isolering ovanpå); huset är byggt 1975.

Jag ringer försäkringsbolaget på måndag, men tills dess tackar jag i förhand ödmjukast för svar.
 
Tog bort några "stavar" från laminatet och såg att spånskivan under är helt svampig.... har till och med blivit grön på sina ställen. Vilket skit. Kunde ta mig igenom hela skivan med en morakniv - så fuktig är den. Stoppade ner ett finger och kände att isoleringen också är fuktig.

.. den som inte har jobb skaffar sig det. Nu vet jag vad jag ska göra i helgen iallafall... :)
 
Okey, har rivit det fuktskadade golvet och tagit bort den fuktiga isoleringen. Håller på att torka ut resten med en fläkt och en 500W-lampa.
 
Ring ditt försäkringsbolag på måndag och ta bort fläkten och lampan. De gör ingen nytta ändå. Reglar, spånskiva och isolering byter man ut. Jag förmodar att det är betong under, den måste man torka med en avfuktare om den är blöt. Du kan få betalt för det jobbet du har lagt ner och även om du vill återställa själv, om du får försäkringsbolaget att ta skadan.
 
Tack för svaret. Jag ringde försäkringsbolaget journummer igårkväll och förklarade läget. De uppmanade mig till att fortsätta bryta upp golvet och ta bort allt som var fuktigt, men tipsade om att det är viktigt att dokumentera utifall det skulle bli några frågetecken. Så jag fotade under tiden jag jobbade och sparade bitar som var uppenbart mögelangripna (fläckvis helt gröna). På måndag ringer jag som du skrev försäkringsbolaget igen och bokar en skadereglerare så får vi se vart det tar vägen.

Spånskivan och isoleringen måste bytas. Reglarna är jag osäker på; de är fortfarande "hårda" men jag antar att man måste mäta fuktigheten för att veta. Förundras lite över några svarta fläckar dock. Är detta mögel?

DSC_0918.JPG

DSC_0919.JPG
 
Redigerat:
Nä, det är bara "skitigt" elementvatten.
 
Kom på det sen. Skönt att få bekräftat av någon annan dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.