Tänkte att ni skulle hjälpa mig att tänka lite. En person i min familj bygger ett litet hus (60 kvm + sovloft) för framtida permanentboende, och har just gjutit grund. Personen i fråga har väldigt kort om pengar, och behöver därför ett uppvärmningssystem med a) små investeringar, b) små driftskostnader och c) möjlighet att bygga värmesystemet i etapper. Naturligtvis fattar jag att man inte kan få allt... Bekvämlighet är inte särskilt viktigt just nu, men pension och ålderdom närmar sig.

Förutsättningar:

  • Grund med golvvärmerör
  • Välisolerat hus planeras (200 mm?)
  • 5-10 kvm beg. solpaneler finns
  • 100 l beg. VVB finns
  • Förberett för "maskinrum", med golvvärmerören, vattenanslutning, avlopp, plats för tankar + isolerade rör dragna till "kaminplatsen"
  • Landet, inga restriktioner på vedeldning

Jag såg framför mig en trestegslösning:

  1. Bygger skorsten och installerar begagnad gjutjärnskamin och VVB. Direktel i sovrummet.
  2. Installerar soltank (typ rinkaby) + kopplar in golvvärme och VV (i serie med VVB) på denna.
  3. Kamin byts mot kökspanna/vattenmantlad kamin som kopplas in mot soltanken + ev. slavtank m. laddomat 10.

Vad tror ni?
 
Beg elpanna. Värme + varmvatten för under 1000:- Dyrare i drift, men en smart elpanna är väldigt flexibel. Dessutom enkel att slänga ut när ekonomin fixat till sej. Tråkigt men sant.

200mm är dessutom inte särskillt välisolerat.
 
Tja, det beror på vad man jämför med. Jämfört med våra 3" plank + 70 mm gullfiber är det mycket, men jag fattar vad du (ni?) menar...
 
Om inte alla förberedelser fanns där hade jag satsat på LUFT/LUFT-pump och några element för nöddrift...
 
Prio ett, också för framtiden= en stadig skorsten.
Sedan skulle jag, om det var jävligt knappt med pengar, satsa på en liten köksspis för att hålla värmen.
Det gäller ju att man kan få tag i billigt bränsle till vedspisen.
Spisen borde gå att få tag i begagnad för billig peng.
En liten elvvb får lösa varmvattnet tills vidare.

När ekonomin tillåter skulle jag byta ut spisen och skaffa en liten vattenmantlad kökspanna att ställa på samma plats.
Därifrån skulle jag dra rör till apparatrummet.
I apparatrummet skulle jag ställa en liten tank med vvb.
Jag skulle köpa laddkoppling och shunt och koppla in golvvärmerören.
Eventuellt skulle jag använda elvvb i serie med tankens beredare för att få vv utan att behöva elda på somrarna i framtiden.
Lite bekvämt kan man ju unna sig, nu när man har lyckats få ihop ett så snålt leverne.

Edit:En lösning skulle kunna vara att koppla den befintliga elberedaren till golvvärmen (göra en elpanna av beredaren).
Man får skaffa en cirkpump till golvvärmen.
Om man stryper in golvvärmen någotsånär (en golvvärmefördelare med regleringsventiler och avstängningar kanske ingår i golvvärmen?) så kan man hjälpligt köra golvet med beredartermostatren som enda styrning.
Han får köpa en liten elberedare till varmvattnet.
 
ejwbegysv skrev:
Om inte alla förberedelser fanns där hade jag satsat på LUFT/LUFT-pump och några element för nöddrift...
Detta är tyvärr inte något alternativ då personen ifråga är väldigt känslig för ljud -- en av anledningarna till att han flyttar från stan ... Även om luft-luft-pumparna är ganska tysta nuförtiden låter de ändå en del.
 
Försök fixa enacktank direkt med slingor sen bygga därifrån, Kan finnas nån 750 l beg + en beg kökspanna på blocket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.