Skapar en ny tråd inspirerat av tråden Birger Schlaugs vägförening eftersom vi skulle behöva råd hur vi bäst går tillväga för att få till en "vägförening" så att vi gemensamt kan underhålla vår väg.

Vi bor i ett hus utanför detaljplan tillsammans med 4 andra fastigheter som delar på en mindre grusväg (ca 3-400m totalt) för åtkomst till våra fastigheter. Det har aldrig funnits någon formell vägförening utan underhåll och snöröjning har skötts genom entusiaster och lokala överenskommelser med exempelvis bönder i området.
Nu har vi tyvärr inte möjlighet att få hjälp av den bonden som har ställt upp tidigare och den entusiasten som har tagit det största ansvaret vill, av förklarliga orsaker, inte bära hela ansvaret ensamt längre. Därför har vi försökt undersöka hur vi istället kan gå ihop i grannskapet och skapa en vägförening för att på så sätt kunna bidra ekonomiskt till att vi kan upphandla underhåll och snöröjning från lokala företag.
När vi började gräva i ämnet visade det sig snabbt att det "korrekta" sättet att lösa det här på skulle vara att skapa en gemensamhetsanläggning och en samfällighetsförening som skulle förvalta denna. Men likt Birger Schlaug blev vi milt sagt chockade över att det skulle kosta upp emot 100 000kr i förrättningsavgifter till Lantmäteriet för att upprätta detta. Vi känner väl spontant att det här inte är rimligt för en såhär pass liten väg som delas av enbart 5 fastigheter och att vi går miste om väldigt mycket pengar som skulle kunna användas till faktiskt underhåll av vägen.

Men när jag nu läser tråden om Birger Schlaugs vägförening låter det ju som att det egentligen skulle kunna vara möjligt att skapa en vanlig ideell förening så att vi kan få ett organisationsnummer och öppna ett gemensamt bankkonto. Men har jag förstått det hela rätt i att man då behöver låta bli att kalla föreningen för just "vägförening" och att föreningens stadgar behöver vara mer generella än att syftet med föreningen är att drifta en grusväg?

Är det någon som har erfarenhet av en situation likt vår? Tar tacksamt emot alla tänkbara råd hur vi bäst löser det här.
 
Claes Sörmland
Visst kan ni skapa en ideell förening där medlemmarna ideellt och frivilligt hjälper grannskapet med t ex vägen. Det ger ju inte föreningen några rättigheter till vägen eller någon skyldighet att vara medlem eller betala avgifter men det är ett sätt som man kan samarbeta i Sverige kring ett ideellt ändamål.

Det ideella ändamålet kan ju t ex vara främja samarbete kring att vårda Widets lokalmiljö för att underlätta ett gott liv i bygden. Jag skulle undvika termen vägförening i namnet för att slippa sammanblandning med gamla föreningar inrättade vid förrättning enligt den gamla väglagen. Kanske Widet bygdeförening?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Som ovan.
Man får inte bilda en ideell förening hos Skatteverket om det nämns vägskötsel, väg eller dylikt i stadgarna.
Iaf inte med vår handläggare. Så nu har vi har en bygemenskap med nästan ordagrant som claes skrev i stadgarna. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Som ovan.
Man får inte bilda en ideell förening hos Skatteverket om det nämns vägskötsel, väg eller dylikt i stadgarna.
Iaf inte med vår handläggare. Så nu har vi har en bygemenskap med nästan ordagrant som claes skrev i stadgarna. :)
Konstigt det där egentligen, varför skulle man inte kunna ha en ideell förening med ändamålet att främja samarbete kring driften av vägen X för att underlätta ett gott liv i bygden Y? Undrar hur Skatteverket resonerar? Det finns ju inget lagkrav på att ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning och en juridiskt gångbar lösning är att en väg används av olika parter i bygden som kanske har servitutsrättigheter, delägarskap i en gammal samfälld väg eller bara ägarens tillåtelse.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Konstigt det där egentligen, varför skulle man inte kunna ha en ideell förening med ändamålet att främja samarbete kring driften av vägen X för att underlätta ett gott liv i bygden Y? Undrar hur Skatteverket resonerar? Det finns ju inget lagkrav på att ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning och en juridiskt gångbar lösning är att en väg används av olika parter i bygden som kanske har servitutsrättigheter, delägarskap i en gammal samfälld väg eller bara ägarens tillåtelse.
Därför det skulle balla ur när någon nyinflyttad ifrågasätter fakturan från föreningen och efterföljande diskussioner... Efter några år/decennier kommer en sådan förening uppfattas som en de facto samfällighetsförening.

Är ni överens så behövs det ingen förening... Den mest betrodda får beställa jobb och sedan skicka ett sms till de boende vad som behöver swishas...

/ATW
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Konstigt det där egentligen, varför skulle man inte kunna ha en ideell förening med ändamålet att främja samarbete kring driften av vägen X för att underlätta ett gott liv i bygden Y? Undrar hur Skatteverket resonerar? Det finns ju inget lagkrav på att ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning och en juridiskt gångbar lösning är att en väg används av olika parter i bygden som kanske har servitutsrättigheter, delägarskap i en gammal samfälld väg eller bara ägarens tillåtelse.
Som jag kommer ihåg det:
När man söker om nytt org.nr. så anser Skatteverket att det ska vara en ekonomisk förening. Vägunderhåll ligger i fastighetsägarnas ekonomiska intresse? Så inte ideell förening mao.

Men när man väl har en ideell förening och ringer dom och frågar hur man tex ska deklarera eller hantera mons etc så är dom väldigt trevliga och säger "det är ju jättevanligt med ideella vägföreningar, min väg drivs så med"..


Så lite olika syn vid olika avdelningar...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Därför det skulle balla ur när någon nyinflyttad ifrågasätter fakturan från föreningen och efterföljande diskussioner... Efter några år/decennier kommer en sådan förening uppfattas som en de facto samfällighetsförening.

Är ni överens så behövs det ingen förening... Den mest betrodda får beställa jobb och sedan skicka ett sms till de boende vad som behöver swishas...

/ATW
Jag tänker att Skattemyndigheten agerar efter lag, inte efter resonemang om vad som kan gå fel med föreningen i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Som jag kommer ihåg det:
När man söker om nytt org.nr. så anser Skatteverket att det ska vara en ekonomisk förening. Vägunderhåll ligger i fastighetsägarnas ekonomiska intresse? Så inte ideell förening mao.

Men när man väl har en ideell förening och ringer dom och frågar hur man tex ska deklarera eller hantera mons etc så är dom väldigt trevliga och säger "det är ju jättevanligt med ideella vägföreningar, min väg drivs så med"..


Så lite olika syn vid olika avdelningar...
Hm, det kanske är det som kallas för "destinatärskravet" som är en del av det större ändamålskravet för en ideell förening som det faller på? Jag hittade det här:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.13/325005.html
 
Tack för bra kommentarer alla! 🙂

Känner mig dock lite förvirrad här. Är det, ur Skatteverkets synvinkel, skillnad på hur man bedöms om man startar en ekonomisk förening eller en ideell förening för ett sådant här syfte? Dvs, att starta en "vägförening" inlindat i en lite mer otydlig beskrivning?
Jag har inte speciellt stor erfarenhet av att driva föreningar sedan tidigare så ja, ni hör ju, förvirringen är stor och det är inte så lätt att veta vilken väg man borde gå.

Vi förstår ju att skapandet av en förening inte ger några juridiska rättigheter i sig eller egentliga möjligheter att kräva in en gemensam avgift för underhåll. Det handlar istället mer om att vi behöver någon form av sammanhållande "organisation" för att försöka få till ett samarbete kring vägunderhållet.
Dessutom menar vissa av grannarna att det är lättare att vända sig till entreprenörer ute på marknaden och upphandla tjänster om man har en förening eller företag som de kan fakturera emot.

En av grannarna menade till och med att vi borde starta ett Handelsbolag gemensamt för det här ändamålet. Nu har ju inte jag drivit företag heller tidigare, men det känns ur min synvinkel lite läskigt och som overkill att registrera ett företag om man eventuellt kan ordna formalian kring org.nr och bankkonto enbart genom att starta en förening. Eller skulle det kunna tänkas finnas andra fördelar med spåret att driva Handelsbolag som jag inte känner till här?

Har ju även hört att det talas om att man kan få bidrag till vägunderhåll. Men hur fungerar det i praktiken om man skulle ha en förening eller ett företag var stadgar inte egentligen nämner vägunderhåll. Är man mao diskvalificerad från sådana bidrag då? Är det i praktiken bara samfällighetsföreningar som är berättigade till sådana bidrag?
 
Claes Sörmland
W Widemannen skrev:
Har ju även hört att det talas om att man kan få bidrag till vägunderhåll. Men hur fungerar det i praktiken om man skulle ha en förening eller ett företag var stadgar inte egentligen nämner vägunderhåll. Är man mao diskvalificerad från sådana bidrag då? Är det i praktiken bara samfällighetsföreningar som är berättigade till sådana bidrag?
Du kan läsa mer om statliga bidrag till enskilda vägar här:
https://www.trafikverket.se/e-tjanster/ansok-om/ansok-om-bidrag-for-enskild-vag/

Eftersom den ideella föreningen inte är den juridiska person som är formell väghållare för den enskilda vägen så kan den inte ansöka om bidraget. Det får den formella väghållaren göra. Om en sån alls är känd.
 
  • Gilla
Widemannen
  • Laddar…
Handelsbolag skulle jag akta mig för. Det är ett betydligt mer långtgående personligt ansvar där än i andra företagsformer.

En ideell förening är det ni ska ha då ändamålet inte är att tjäna pengar. Därtill är ideella föreningar smidiga då de i princip helt reglerar sig själva genom stadgarna. Reglerna för vad en ideell förening måste göra är väldigt få.

Sen är det ju som tidigare nämnts så att en ideell förening inte har några maktmedel över icke-medlemmar. Väljer någon att stå utanför går det inte att påverka. Har man det problemet är skapande av gemensamhetsanläggning enda vägen. Men blotta hotet om det kan förstås vara ett argument för att göra som den ideella föreningen vill.
 
  • Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan läsa mer om statliga bidrag till enskilda vägar här:
[länk]

Eftersom den ideella föreningen inte är den juridiska person som är formell väghållare för den enskilda vägen så kan den inte ansöka om bidraget. Det får den formella väghållaren göra. Om en sån alls är känd.
Fast det är inga problem att få pengarna in på föreningens konto har jag hört ryktesvägen...
Vem som faktiskt ansöker av dom boende utmed vägen verkar inte vara jättenoga?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fast det är inga problem att få pengarna in på föreningens konto har jag hört ryktesvägen...
Vem som faktiskt ansöker av dom boende utmed vägen verkar inte vara jättenoga?
Men i just vårt specifika fall går inte vägen på någon utav våra fastigheter utan hälften går på mark som ägs av kommunen och resten på mark som ägs av ett åkeri. Så jag antar att det då blir lite svårt för någon av oss boenden att söka bidrag för en väg som går på mark som ingen av oss äger. Och det borde väl inte vara något som tillkomsten av en ny förening löser heller?
 
W Widemannen skrev:
Men i just vårt specifika fall går inte vägen på någon utav våra fastigheter utan hälften går på mark som ägs av kommunen och resten på mark som ägs av ett åkeri. Så jag antar att det då blir lite svårt för någon av oss boenden att söka bidrag för en väg som går på mark som ingen av oss äger. Och det borde väl inte vara något som tillkomsten av en ny förening löser heller?
Jag skulle prova. Det är väl ni som använder och sköter vägen?
Det är ju den som sköter vägen som borde ha bidraget. Men bidraget kommer ju med vissa krav på underhåll och skick på vägen.

Vi får ju bidrag för vägen vi sköter och den går inte enbart på våra fastigheter.
 
Ett tips är att ni kontaktar Riksförbundet Enskilda Vägar de är väldigt duktiga och hjälpsamma.

Det är oavsett form på er förening sedan klokt att vara medlem där, om inte annat för ansvarsförsäkringen för styrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.