Vi ska göra om ett litet skafferi (1,2*1 meter) till gästtoalett. Golvet är brädgolv och vi tänker lägga klinker på. Vad är bäst som underlag? Att flytspackla eller att limma golvgips?
 
Hade flytit alla gånger...
Med otur kan golvgips släppa även efter skruv+lim
 
Även på så liten yta?
 
Jag hade med flytspacklat men för en lekman är det ju hundra ggr enklare att dra ut flexfix med en kam och lägga ut golvgips...OM golvet är jämnt... Är det inte jämnt kan det bli skit av allt...
Men det blir det aldrig med flytspackel... ;)
 
Glöm bara inte latex i golvspringorna om det behövs :)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Golvet är väl hyfsat jämnt. Jag har dock aldrig flytspacklat förut... kanske får ropa hit grannen som är nyutbildad plattsättare. Han borde ha koll. Då får han fixa tätskiktet när han ändå håller på :D
 
BiFuel skrev:
Golvet är väl hyfsat jämnt. Jag har dock aldrig flytspacklat förut... kanske får ropa hit grannen som är nyutbildad plattsättare. Han borde ha koll. Då får han fixa tätskiktet när han ändå håller på :D
Men jag antar att du då inte heller limmat golvgips, men det är ju dock lite enklare ;)

Men jag hade nog mutat grannen med en flaska whiskey eller nåt istället ;)
 
Näe, limmat gips har jag ju heller aldrig gjort... men hur svårt kan DET vara? ;)
 
BiFuel skrev:
Näe, limmat gips har jag ju heller aldrig gjort... men hur svårt kan DET vara? ;)
Sant... Det enda viktiga är och se till så du använder rätt sorts fix att limma med och SKRUVA INTE !!!!!!! ;)
 
Men flytspackla 1,5 kvadrat, utan fall, det klarar väl alla som kan läsa en instruktion och inte har båda tummarna mitt i handen?
 
Vad skönt, jag har bara en tumme mitt i handen :D
Tänkte mest att det verkade bökigt och slabbigt och jag har ingen sån där "elvisp" som man blandar med. Går väl att hyra kanske.
 
För så lite kör jag borrmaskin/skruvdragaren
 
OK, finns det blandare/visp att koppla till den?
 
Det funkar bra med vanlig "färgvisp" som finns på jula, byggmax etc. Inga problem att blanda flytspackel med skruvdragare/borrmaskin.

För övrigt så förstår jag inte att det skulle vara enklare att limma gips.
1. Du måste ändå blanda fix (alltså behöver du en visp ändå).
2. Du måste troligen hyra/låna ett släp för att få hem gipsskivan.

Snabbare att bara åka och handla 2 säckar flytspackel och 2 armerinsnät och slänga in i bakluckan på bilen.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vad är minsta tjocklek för flytspackel och vilken typ av armeringsnät ska det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.