Hej, jag ska flytta schaktmassor genom oländig terräng för att fylla ut kring mitt hus. Jag har börjat med skottkärra men inser att det kommer att ta en jäkla tid. Traktor eller baklastare kommer knappt fram och riskerar att köra på någonting som hör till huset längs vägen.

Jag tycker mig ha sett på något bygge någon gång en liten maskin (typ större fyrhjuling) med ett litet tippbart flak på som skulle vara ideal i detta läge, där jag vill frakta rätt många vändor med jordmassor genom oländig terräng med trånga hörn. Jag hittade snabbt på nätet motordrivna skottkärror (det är lite backigt, så det vore ju bättre än en skottkärra utan motor, men jag tror att den där "fyrhjulingen" gör jobbet snabbare och smidigare). Jag hittade dock inte någon liten flakmaskin så jag söker troligen på fel ord.

Tips på om en sådan "fyrhjuling" går att hyra eller köpa begagnat, emottages tacksamt.
 
Självlastande minidumper
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Självlastande minidumper
Tack! Jag sökte och jag fann. Självlastande minidumper är vad jag behöver.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
H
har en sådan och de är kanon att köra med. Min är självlastande med.
Välter lätt men vilken bra hjälp.
 
H Hallerudsbo skrev:
har en sådan och de är kanon att köra med. Min är självlastande med.
Välter lätt men vilken bra hjälp.
Ja, det låter som en fiffig maskin. Jag har hyrt en sådan och ska få hem den ikväll. Sen blir det köra av ett par dagar :) Det jag är osäker på, och kommer att bli varse, hur mycket jord man hinner flytta per dag 🥵
 
B Beape skrev:
Ja, det låter som en fiffig maskin. Jag har hyrt en sådan och ska få hem den ikväll. Sen blir det köra av ett par dagar :) Det jag är osäker på, och kommer att bli varse, hur mycket jord man hinner flytta per dag 🥵
Återkoppla gärna här. Jag har ett antal kubik på tomten jag skulle behöva flytta på. Har funderat på att hyra en sådan över en helg.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Återkoppla gärna här. Jag har ett antal kubik på tomten jag skulle behöva flytta på. Har funderat på att hyra en sådan över en helg.
Absolut, jag återkopplar. Här är en bild på jordhögen, inför körningen. Man skymtar en bil i kanten.
 
  • Stor grushög utomhus nära träd och en bil syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
B Beape skrev:
Ja, det låter som en fiffig maskin. Jag har hyrt en sådan och ska få hem den ikväll. Sen blir det köra av ett par dagar :) Det jag är osäker på, och kommer att bli varse, hur mycket jord man hinner flytta per dag 🥵
Å min tar 500 kg i baljan.
Jag flytta 10 lastbils lass på en dag utan problem.
Jag hann precis köra bort ett lass till de var tillbaka och tömde hos mig.
Så det gick hela tiden.

Körde ut 25 lastbilslass med fyll och 10 lass med grus, under en vecka.
Dock lasta jag med grävmaskin tillslut.
Fick massa steg på stegräknaren iallafall när jag gick med dumpern.
 
H Hallerudsbo skrev:
Å min tar 500 kg i baljan.
Jag flytta 10 lastbils lass på en dag utan problem.
Jag hann precis köra bort ett lass till de var tillbaka och tömde hos mig.
Så det gick hela tiden.

Körde ut 25 lastbilslass med fyll och 10 lass med grus, under en vecka.
Dock lasta jag med grävmaskin tillslut.
Fick massa steg på stegräknaren iallafall när jag gick med dumpern.
Det du skriver låter lovande. Jag tror att begränsningen i mitt fall är jag och min kondis. Jag lär krokna innan maskinen gör det 😊
 
B Beape skrev:
Det du skriver låter lovande. Jag tror att begränsningen i mitt fall är jag och min kondis. Jag lär krokna innan maskinen gör det 😊
Det finns dom man sitter på, ett givet val om det vore mitt 😎
 
U Ucklahoma skrev:
Det finns dom man sitter på, ett givet val om det vore mitt 😎
Det var också mitt förstahandsval men det fanns ingen sådan till uthyrning nära mitt fritidshus. Den jag hyr har åtminstone en ståplatta 😊
 
  • Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
Massey-Ferguson 35 eller Fordson Dexta eller International B275 eller Bolinderr-Munktell Victor med bakskopa. En sådan liten traktor går fram på lika lityet utrymme som de där stora fyrhjuningarna men är billigare och troligen effektivare.
 
H heimlaga skrev:
Massey-Ferguson 35 eller Fordson Dexta eller International B275 eller Bolinderr-Munktell Victor med bakskopa. En sådan liten traktor går fram på lika lityet utrymme som de där stora fyrhjuningarna men är billigare och troligen effektivare.
Jag kollade måtten på minidumpern. Bredd från 77 till 110 cm (larvbanden är justerbara i bredd). Vi får se hur det går. Enligt uthyraren är det aldrig problem att köra grus med den självlastande minidumpern. Jord kan dock vara knepigare. Har jorden legat länge och packats hårt kan minidumpern gå bet.
 
H
Vilken typ hyrde du?
Min klarar jord utan problem.

Jag har stå bräda men den är bara skit tycker jag när det är lite ojämn terräng.
Bättre kontroll att gå bredvid.
Sen är det dumpern som gör jobbet, du går ju bara bredvid.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vilken typ hyrde du?
Min klarar jord utan problem.

Jag har stå bräda men den är bara skit tycker jag när det är lite ojämn terräng.
Bättre kontroll att gå bredvid.
Sen är det dumpern som gör jobbet, du går ju bara bredvid.
Jag tar en bild på den när den dyker upp (jag ska få den levererad sent ikväll).
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.