Hej, jag är nu behov av svets!
Det skall vara en vanlig kontakt och inte trefas, den skall vara så liten som möjligt, ej gasfri utan skall vara gas.
Budget: så lågt pris som möjligt men under 8000kr

har kikat lite på Telwin MAXIMA 160 Synergic som clas ohlson säljer men den verkar ej finnas i några butiker eller online, kollat lite på amazon och liknande men vill ju liksom inte köpa grisen i säcken haha!

så har ni några bra förslag? Begagnat skulle absolut funka
Tack på förhand
 
Vad ska du svetsa?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad ska du svetsa?
Allt möjligt, tunnplåt, fästen till grind, ja listan kan göras lång.
 
Har en telwin enfas mig/mag som förmodligen närmar sig 30år vid det här laget som jag inte lyckats köra slut på ännu. Motsvarande den du kikat på i effekt men ngt större, går på hjul. Har en 5l flaska till, räcker länge för hemmapulande.
Fungerar väl bra till det en-fas-miggar är bra på, bilplåt, lättare svetsar i relativt rena material.
Nu skrev du ju MIG, och jag vet inte vad du har för erfarenhet och behov, men för grövre material lr där fogberedningen är mer tveksam är en inverter -pinnsvets generellt bättre
 
Om din budget på max 8000 är utan gasflaska så har Du mer att välja på än billiga Telwin migar som ofta har väldigt låga intermitensvärden. Och har Du svårt att bestämma dig så kolla en kvalitets multimaskin t.ex
Migatronic Rallymig 161i som kommer med MMA och MIG/MAG komplett. Kan även användas med TIG men då bara med skraptändning och extra slangpaket med gaskran.
(240) Migatronic RallyMig presented by Make it Extreme! - YouTube
 
Har la lite erfarenhet av att svetsa innan, pinne är inget alternativ de blir jag bara irriterad på haha..
Kollat lite på migatronic svetsen men har inte bestämt mig än, de blir dyrt när man ska köpa den plus en gasflaska
 
Dyker upp begagnade kemppi på blocket ibland, funkar vad jag minns hyffsat upp till 3mm gods........
Kanske ett alternativ?
 
En beggad proffs-kemppi eller ESAB är givetvis bättre, å andra sidan är det generellt stora maskiner, tre-fas och ärligt talat betydligt mer inställningsmöjligheter och funktioner än vad genomsnittlig hemmasvetsare behöver för att bränna ihop lite grillgaller och lappa hål i trösklarna på nån gammal amazon. Intermittens-begränsningen har jag aldrig haft problem med på miggen, såsom jag förstår det på TS är det ju inte timmar i smidesverkstan vi pratar om här, utan att kunna peta ihop mindre projekt hemmavid.
Begränsningen att ta hänsyn till är som jag ser det främst på godstjocklek samt möjligheten att vara inomhus, svetsa MIG ute med lite blåst är ingen succé.
 
Haft en liten 1-fas Kemppi Migger och kört med gas i närmare 20år. Använd väldigt sporadiskt till olika fix. Har funkat perfekt till alla små projekt jag gjort. Senaste syns på bilden var det 5mm stål som jag skulle svetsa fast lite fästen på mm.

Sett de ibland på Blocket för 3000-5000kr.
Röda metalltunnor med svetsade fästen på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda grillar och rökare byggda av röda gasflaskor med metallfästen svetsade på dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsat fäste på 5mm stål till en hemmagjord svart ugn i trädgården, stående på två träklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartodlad hemgjord rök/grill med stående cylinderform och skorsten, i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Haft en liten 1-fas Kemppi Migger och kört med gas i närmare 20år. Använd väldigt sporadiskt till olika fix. Har funkat perfekt till alla små projekt jag gjort. Senaste syns på bilden var det 5mm stål som jag skulle svetsa fast lite fästen på mm.

Sett de ibland på Blocket för 3000-5000kr.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Är det en varmrök? Väldigt stilig i alla fall! Fungerar den bra?
Du får gärna lägga till lite fler bilder på hur du löst detaljerna :ok::D
 
Bara tänkt som lokal prydnads eldstad och vid behov (mellanringen på plats) använda som eldtunna. Skar ut tre trianglar längst ned på mellanringen för tilluft. Kanske skulle gjort någon till för bättre fart som eldtunna. Får se om det behövs tilluftshål även med mellanringen är borta. Har ett kraftigt grillgaller av rätt diameter som jag eventuellt tänkte lägga i botten.

Finns inte så mycket att visa egentligen. Är en brandmedelstank som förra husägaren lämnade. De hade gjort en egen tidigare så fick inspirationen därifrån. Funkar lika bra med gammal kompressortank eller hydrfortank. Byggde en enkel träställning med 4 hjul som den fick ligga på när jag kapade av den med vinkelslipen. Då var det enkelt att få till ett jämt snitt runt.

Svetsade bara fast 3 benen så den aldrig vickat. Tog långa vagnsbultar som hade liggande. Sen 4 pinnar (avklippt bult) fastsvetsad på insidan som styrpinnar på båda ”våningarna”.

Delarna står bara staplade på varandra. Väger 70kg så står stadigt på fast underlag.

Dörrarna skars ut med vinkelslip och smal kapskiva. Gjorde de tre vertikala snitten först. Svetsade fast gångjärnen över snitten. Gjorde sen sen de horisontella snitten så dörrarna lossnade. Då hamnar gångjärnen på rätt plats automatiskt och det blir perfekt jämna springor runt dörrarna.

Skorstenen är 0,5m 3” (76mm) avgasrör från Biltema. Passade perfekt ner i befintligt hål så är endast fastbankat där. Toppen på skorstenen är en rostfri plåtbit jag hade liggande.

Dörrknoppar i metall och vanlig dörrhasp hade jag liggande.

Bärhandtagen till mellanringen är två avgasklammer jag hade över.

Testade spruta på en burk vanlig värneskyddsfärg MEN borde ha eldat/slipat bort rödfärgen först för nu lossnade allt vid första eldningen.

DIY eldstad byggd av en röd brandmedelstank med ben, skorsten, dörrar, och luftintagstrianglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd brandmedelstank på enkelt träställ med hjul, före omvandling till prydnads eldstad/eldtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Basestreet och 2 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Bara tänkt som lokal prydnads eldstad och vid behov (mellanringen på plats) använda som eldtunna. Skar ut tre trianglar längst ned på mellanringen för tilluft. Kanske skulle gjort någon till för bättre fart som eldtunna. Får se om det behövs tilluftshål även med mellanringen är borta. Har ett kraftigt grillgaller av rätt diameter som jag eventuellt tänkte lägga i botten.

Finns inte så mycket att visa egentligen. Är en brandmedelstank som förra husägaren lämnade. De hade gjort en egen tidigare så fick inspirationen därifrån. Funkar lika bra med gammal kompressortank eller hydrfortank. Byggde en enkel träställning med 4 hjul som den fick ligga på när jag kapade av den med vinkelslipen. Då var det enkelt att få till ett jämt snitt runt.

Svetsade bara fast 3 benen så den aldrig vickat. Tog långa vagnsbultar som hade liggande. Sen 4 pinnar (avklippt bult) fastsvetsad på insidan som styrpinnar på båda ”våningarna”.

Delarna står bara staplade på varandra. Väger 70kg så står stadigt på fast underlag.

Dörrarna skars ut med vinkelslip och smal kapskiva. Gjorde de tre vertikala snitten först. Svetsade fast gångjärnen över snitten. Gjorde sen sen de horisontella snitten så dörrarna lossnade. Då hamnar gångjärnen på rätt plats automatiskt och det blir perfekt jämna springor runt dörrarna.

Skorstenen är 0,5m 3” (76mm) avgasrör från Biltema. Passade perfekt ner i befintligt hål så är endast fastbankat där. Toppen på skorstenen är en rostfri plåtbit jag hade liggande.

Dörrknoppar i metall och vanlig dörrhasp hade jag liggande.

Bärhandtagen till mellanringen är två avgasklammer jag hade över.

Testade spruta på en burk vanlig värneskyddsfärg MEN borde ha eldat/slipat bort rödfärgen först för nu lossnade allt vid första eldningen.

[bild] [bild]
Riktigt smart med avgasrör som skorsten :D
 
Ja vet att en riktig trefas e bättre, har en på jobbet som jag brukar använda när jag behöver!
Men saken är att jag bara har lite utrymme och behöver fixa lite grejer på bil osv så då vill jag ha en liten smidig men ändå bra, hade jag haft utrymme och ström hade jag inte tvekat en sekund på en stor pjäs för dem är riktigt behagliga haha.

Fett bygge, vilken modell på svets? Kollat en hel del på både marketplace och blocket men hittar bara stora prylar, allt smått är antingen pinne, väldigt dyrt eller helt enkelt inte nått bra..
 
F
D Dieselhjul skrev:
Ja vet att en riktig trefas e bättre, har en på jobbet som jag brukar använda när jag behöver!
Men saken är att jag bara har lite utrymme och behöver fixa lite grejer på bil osv så då vill jag ha en liten smidig men ändå bra, hade jag haft utrymme och ström hade jag inte tvekat en sekund på en stor pjäs för dem är riktigt behagliga haha.

Fett bygge, vilken modell på svets? Kollat en hel del på både marketplace och blocket men hittar bara stora prylar, allt smått är antingen pinne, väldigt dyrt eller helt enkelt inte nått bra..
Min far har en 3-fas Esab LKA-180 som han köpte ny 1991 eller nåt sånt samt en Esab Caddy Mig C160i. Båda i bra skick och en skall säljas.
 
Du lär klara dig långt på den svets du föreslog med det användningsområdet.
Vet inte om det framgick men kolla så den kan ta iaf 5kg rullar med tråd.
Se efter också så du har 16a på uttaget och undvik skarvsladdar, och ffa klena sådana
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.