P
Börjar lite smått med en gavel i sommar. 1,5 tonnaren funkar ganska så bra även om den får jobba lite hårt ibland i blåleran.
Stötte dock på lite problem med vart jag ska leda vattnet. Åt ena hållet är det berg knappa metern under markytan och åt andra hållet finns det både gott om träd&rötter. Lyckades gräva en ganska djup(170cm) grop ca 7 meter från huset. Hoppas det duger att göra en stenkista i. Det fanns inte en tillstymmelse till vatten 30 cm under grunden men å andra sidan har det ju varit ganska torrt en tid nu.
 
  • P6130362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6130363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6130372.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6140391.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6140392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Ska köpa hem lite rör mm och tänkte höra om jag tänkt rätt.
110mm dränrör med en en flexgren vid husknuten då det anslutande röret från den kortare väggdelen till höger om däckgungen ligger lite högre p.g.a berg. Ett T.rör med ändpropp och ett "spolrör" vid trappen, bör jag göra likadant vid den korta väggbiten också ?

Från flexgrenen drar jag markavloppsrör till gårdsbrunnen och från den markavloppsrör till en stenkista.
 
Ta två 45* istället för ett T-ror. Annars blir det en 90* vinkel, då kan det bli svårt att få ned slangen om det behövs spolas.

Ett spolrör i där varje rör börjar är inte fel
 
P
Jo jag tänkte om lite i bilköerna på väg till jobbet. En flexböj i varje ända som fixeras med gruset borde väl fungera?
Vad tror du om en stående vägtrumma med en betongklick i botten, inlopp för dräneringen och ett lite lägre utlopp till sten kistan 2 meter ifrån, kan det bli bra?
 
Bästa är nog tvåvanliga 45* i var ända.
Din idé om vägtrumman är perfekt. Har själv samma lösning :)


n712445517_962722_45.jpg

n712445517_962723_384.jpg
 
Redigerat:
P
Nu ska jag bara försöka hitta någon säljer plastvägtrummor i stockholm och helst bar en 2 metersbit, standard verka vara 6m.
Var ute och hacka lite med yxan på kallsfalten igår :( inget roligt jobb, asfalt överallt, håret, ansiktet, näsan etc. heltäckande klädsel och ansiktsmask verkar vara det som gäller.
 
Ja skulle tro att Pordrän säljer det.. De kapar i den längs du vill ha. Iallafall så gör dem det när det gäller brunnarna. Som typ är samma sak.
 
P
Fast de kostar nästan 2 lax. Imorgon kommer blästerfirman och drar av väggen i alla fall.
 
Annars kan ju du höra med nån entrepenadfirma eller nån slags grävmaskinfirma. Dom brukar ha trummor och i bästa fall en spillbit som passar
 
P
köpte en 2-metersbit + lite rör och delar på Pordrän idag så nu är det bara isoleringsskivorna kvar men de får jag nog inte in i bilen..
 
Nää.. det måste du nog köra på släp (vill du låna?) alternativ få det hemkört (de kommer med en skåpbil). De väger i stort sätt ingenting, bara otympliga.
 
P
Vi kan väl höras när det blir dags, kanske nästa vecka. Annars har jag ju OK på andra sidan Huddingevägen så det löser sig.

Fick dock ett nytt problem då blästerfirmans kompressor hade pajat idag så han kan inte komma förens nästa vecka. Frågan är hur mycket som kommer att hamna på dräneringsgruset om jag göra klart den biten i helgen, kanske kan täcka över det medans han blåser av asfalten.
 
P
Bestämde mig för att fortsätta i alla fall. Har en massa vindpapp som jag kan täcka gruset med när det är dags att blästra.
Nu är slangen på plats och avvägd. Fiberduk i botten med makadam på, sedan slangen, mera makadam och så fiberduken på det.
 
  • P6190429.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6190430.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser toppen ut!
Hur tjockt med makadam körde du med under slangen?
 
P
5cm mellan duk och slang och ungefär lika mycket under duken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.