T
Hej,
Jag har en toalett på andra våningen som idag endast har ett el-element av olika anledningar.
Jag har lite "ångest" över detta och funderar på om man kan montera en luft-luft men det är dåligt med väggutrymme så det måste vara en modell med mycket lite innerdel - någon som har tips?
 
RoTe
Till ett så litet utrymme ska man inte ha en värmepump!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ångest över vad? Att sätta en L/L på en toa är ju överkurs deluxe.
 
T
Stefan N Stefan N skrev:
Ångest över vad? Att sätta en L/L på en toa är ju överkurs deluxe.
Att värma med direkt-el.. det känns fel på något sätt..
 
RoTe
T turbo100 skrev:
Att värma med direkt-el.. det känns fel på något sätt..
Låt dörren stå på glänt och skruva ner termostaten på elementet, herre gud.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hur stort är utrymmet? Ett litet utrymme i ett hus utan vattenburen värme som man vill ha en aning varmare än omgivande är väl fortfarande ett område för direktel. Se till att stänga dörren dit bara. Storleken på luftvärmepumparnas innerdelar skiljer. Men inte så mycket.
 
T turbo100 skrev:
Att värma med direkt-el.. det känns fel på något sätt..
Så att lägga 10 000:- på en värmepump för att spara kanske 200:-/år känns rimligt?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Så att lägga 10 000:- på en värmepump för att spara kanske 200:-/år känns rimligt?
Ja det tänkte jag, inte minst för att luften torkar upp bra med en L-L
 
Går det att dra el och kylmedierör till utrymmet? Hur tänker du att utedelen ska placeras?
(Det är kanske inte enklare att installera en L/L än att dra upp ett par pipor för vattenburen värme från pannan)
 
Det krävs både värme och ventilation för att torka upp snabbt. En handdukstork plus en liten radiator räcker utmärkt.
 
T turbo100 skrev:
Ja det tänkte jag, inte minst för att luften torkar upp bra med en L-L
En luftvärmepump älskar inte direkt att suga i sig fuktig luft då det blir gegga/betong ihop med damm.
Bättre att införskaffa sig en avfuktare om det handlar om att torka upp då ventilationen inte verkar fungera !
Luftvärmepump känns helt fel.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Ja det tänkte jag, inte minst för att luften torkar upp bra med en L-L
En luftvärmepump torkar inte luften. Om du har dörren öppen till badrummet kan värmepumpens fläkt snabba på hur snabbt fukten sprids till övriga huset. Men ventilation är en bättre lösning. Gärna som styrs av fukten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det är fuktigt i detta lilla utrymme kan du skaffa en liten luftavfuktare, denna kommer även att ge en kostnadseffektiv uppvärmning av utrymmet hjälpt av existerande lilla elradiator (en avfuktare genererar en del värme via fasövergång vattenånga till vatten). Blir en begränsad "värmepumpseffekt" på så vis.

Vi skaffade en Wood's MRD14, kostar några tusen. Kinatillverkat men funkar ok i ett litet utrymme typ duschrum, liten tvättstuga där man hänger grejer på tork. Är det större utrymmen och högre avfuktningsbehov rekommenderas de kraftigare Wood's-modellerna med mer pansarvagnskvalitet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
T turbo100 skrev:
Att värma med direkt-el.. det känns fel på något sätt..
billigast på sikt du kan aldrig räknahem installationen innan det är dax att köpa en ny
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.