Hej!

Tänkte kolla med forumet här angående vad ni tycker med att ha klinkers i hallen när man bor i en 1,5 rums lägenhet som är ca 35 kvadratmeter.

Jag ska lägga om golvet i hela lägenheten och kommer att ha samma golv överallt men vet inte hur jag ska göra i hallen. Det är en liten hall som och förra ägaren har satt en matta precis innanför hallen och har funderat på att ersätta mattdelen med klinkers.

Det jag undra är skulle ni sätta klinkers i hallen i ett litet lägenhet innanför dörren eller samma golv överallt?

Mattytan är idag 0,6x1,2 meter.

Tack
 
  • Liten hall med trägolv, matta vid dörren, klädstång med jackor och skor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog gjort den lite större om det går.
 
  • Gilla
vanten80
  • Laddar…
V vanten80 skrev:
Det jag undra är skulle ni sätta klinkers i hallen i ett litet lägenhet innanför dörren eller samma golv överallt?
I en så pass liten lägenhet hade jag tveklöst valt samma golv överallt. Känns bara plottrigt med en "kvadratmeter" eller så med klinker, tycker i alla fall jag.

Välkommen hit för övrigt!
 
  • Gilla
vanten80 och 1 till
  • Laddar…
Mattan är väl bara klistrad ovanpå befintligt golv?
 
  • Gilla
vanten80
  • Laddar…
Vi har en snäppet mindre övernattningslägenhet på 19m2 som har klinkers i "hallen/köket" och ett parkettgolv i rummet, men där är det en naturlig gräns med en dörröppning som separerar de två.

Att bara ersätta den delen där ni har matta mot klinkers går ju givetvis, men hur tycker ni att det ser ut nu?
Blir helhets-intrycket bra så går det ju att göra så, men spontant tycker jag att det känns som en lite för liten del för att det ska kännas rimligt. Hemma har vi klinkers innanför dörren och heltäckningsmatta i resten av hallen, men den biten är meterdjup (Ungefär samma bredd som ni har)

Finns det någon annan "naturlig" linje att byta golv vid?
 
  • Gilla
vanten80
  • Laddar…
Tack för all feedback, det är första gången jag gör en renovering så behöver all input.

Tyvärr finns det inga fler 'naturlig' kant som man kan använda sig av för hallen.
Jag tycker också att arean blir lite för litet för klinkers men tycker verkligen om funktionen av en skoområde.

Det kanske blir golv men med en mindre ful matta.

Den nuvarande matta är limmad (ful men funktionell)
 
V vanten80 skrev:
Det kanske blir golv men med en mindre ful matta.
Jag tror det blir bäst. En lös matta går ju även lätta att anpassa/byta när du fått mer "känsla" för hur du vill ha det. En skobricka till höger om dörren kan även vara ett förslag.

Den nedan är väl ganska skitful men de finns i alla varianter och prisklasser.

Svart skobricka med upphöjda punkter och rundade kanter, visas som förslag på skoförvaring.
 
  • Gilla
vanten80
  • Laddar…
Det blir nog golv överallt med matta.
Allting i hallen är temporärt ska riva ner fondväggen bakom som är torra gamla träplankor och monter upp hatthylla och skohylla. Så förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.