Jag noterade idag att det var vatten på golvet i tvättstugan, där det inte borde vara vatten. Det visade sig komma från skåpet där fjärrvärmeprylarna sitter. På inkommande innan man kommit fram till några "prylar", dock efter kranen som man kan bryta med.

Läckan verkar vara vid muttern, ni kan se en vattendroppe i dess underkant.
Ett korroderat kopparrör med en påkopplad ventildel, i behov av reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta något man kan fixa själv? Bryta inkommande varmvatten och sedan skruva loss muttern, på med gängtejp och tillbaka med muttern? Eller bör man anlita rörmokare?

Eller är det kanske fjärrvärmeleverantörens utrustning och därmed ansvar?
 
Prylen är troligen en backventil.

Ingen gängtejp, lin eller liknande på gängan för muttern. Det är plantätning eller konisk tätning.

Men det är inte säkert att det är där det läcker utan det kan vara vid den andra gängan som det läcker.

Ta och skär bort all överflödigt lin och rengör kopplingen, torka tort.
Linda lite toapapper runt kopplingarna, då går det att se vart papperet blir blött först.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ring fjärrvärmebolaget och fråga var gränsen för deras utrustning går. har du tur så kanske de fixar det åt dig.
 
M mlkjhr skrev:
Ring fjärrvärmebolaget och fråga var gränsen för deras utrustning går. har du tur så kanske de fixar det åt dig.
Jag ringer dem på tisdag. Någon droppe i minuten har ännu inte blött igenom tidningen jag lade ut igår kväll.
 
Det där är en s k "unionkoppling" med lödanslutning på ena sidan och gängad anslutning på den andra. Den kan delas helt genom att lossa stora muttern.
- Den övdre delen är gängad in i vad jag tycker ser ut som ett filter eller möjligen backventil. Den ska tätas med lin eller tejp,
- Muttern i mitten (som förbinder de båda sidorna) ska som Demmpa skriver inte ha någon tejp eller lin utan tätar metall mot metall.
- Nedre delan är hårdlödd och den läcker inte eftersom droppen hänger ovanför.

Gör precis som Demmpa skriver i #2 linda lite papper runt och se om du har tur. Är det metallkopplingen i mitten som läcker så kan det räcka att dra åt mutterns ett 1/8 varv. Annars måste kopplingen tas isär och den gängade delen längst upp tätas om.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr ser det ut som att det läcker i gängskarven.
Vad är det för vatten, tappvatten, värmevatten eller fjärrvärme?
Plocka isär, lina om och sätta ihop det är inte speciellt komplicerat, det som kan bli stökigt är att stänga av vattnet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tyvärr ser det ut som att det läcker i gängskarven.
Vad är det för vatten, tappvatten, värmevatten eller fjärrvärme?
Plocka isär, lina om och sätta ihop det är inte speciellt komplicerat, det som kan bli stökigt är att stänga av vattnet.
Det är fjärrvärmen, inkommande. Man kan bryta både före och efter.

Jag virade lite hushållspapper om det hela och kunde då konstatera att det läcker lite längre upp än vad jag tidigare trodde, se röd markering på bilden nedan:
Vattenledningskoppling med korrosion och en röd markering, indikerar eventuell läckagepunkt eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jarlh jarlh skrev:
Det är fjärrvärmen, inkommande. Man kan bryta både före och efter.
Ring nätägare/Fjv-bolaget.
Du ska inte röra något på fjv-sidan, dels kan det vara över 10 bars tryck, dels är det hög temperatur.
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ring nätägare/Fjv-bolaget.
Du ska inte röra något på fjv-sidan, dels kan det vara över 10 bars tryck, dels är det hög temperatur.
Jag ringer på tisdag, efter helgen.
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
De tycker att man kan, om man vet vad man gör, fixa själv. Annars har de servicetekniker som man kan anlita (mot betalning).

Webbsida, steg-för-steg guide, lösa läckage, varmväxlare, rekommendationer, VVS-relaterat innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu droppar det dock ännu mindre än tidigare, så vi väntar några dagar och ser om det tätar sig självt.
 
Snailman
Konstigt att de tycker man kan göra sånt själv?Är kanske skillnad på fjärrvärme och fjärrvärme..

https://sverigesradio.se/artikel/3205364

En 23-årig man som höll på att lägga fjärrvärme i ett bostadsområde skållades av hett vatten och hans liv gick inte att rädda.
 
  • Gilla
Krille1984 och 1 till
  • Laddar…
Det droppade allt mindre och slutade helt efter några dagar. Kan det kanske ha med det varmare vädret att göra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.