På vissa sladdställ till lampor så sitter det längst ut en liten klämma som klämmer ihop ledarna. Var får man tag på sånna eller liknande? Blir ju så smidigt när man ska klämma RK kabel i skruvplint utan hissklämma.
En avskalad RK-kabel med klämma på ledarna, ligger på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på änden av en RK kabel med klämma som exponerar de kopparfärgade ledarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köpte mina på eBay. Heter uninsulated bootlace ferrule, och så behöver du en tång för crimpningen också. Finns dock säkert andra varianter på närmre håll, men jag har inte riktigt hittat något praktiskt ställe att handla på.
 
Sök på "ändhylsa". Du behöver ett lämpligt pressverktyg också.
 
Ändhylsa borde göra jobbet. Det får bli att klicka hem några olika dimensioner från eBay och testa.
En crimptång som tar 0,5–6 mm² borde väl räcka för en hylsa som ska på en 1mm² kabel?

Tack för svaren!
 
Japp en sån cripmtång funkar, ta en självcentrerande bara och inte någon av de billiga skräptängerna
 
Man MÅSTE inte ha en presstång, skruven i t.ex. en sockerbit pressar ihop ändhylsan och ändhylsan skyddar trådarna från skruven.
Har man hissklämmor är det en annan sak, men då är ju ändhylsa inte helt nödvändig.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.