Hej!

Bygger fritidshus och är väl halvfärdig med plintgrunden och har funderat på om man skulle bygga en liten källare i plintgrunden.
Det finns flera hus i närheten som har det och det var vanligt förr när man inte hade kylskåp för att få en svalare förvaring.

Min tanke är då att bygga upp en mindre källare av lecablock ca 1x2meter och höjden från berget som stugan ska stå på till golvbjälklaget.
Åtkomsten kommer att bli inne från huset genom lucka i golvet.

Där kan jag då gömma undan hydrofor/press, förvara svala saker som inte används så ofta m.m

Är det någon som har byggt likadant och har kreativa ideér och förslag alternativt några dåliga åsikter om saken?

Jag tänkte isåfall gjuta en tunn platta direkt på berget som golv till källaren och mura upp med leca runt om och ansluta mot golvbjälklaget.

/Claes
 
Låter som en bra ide, jag har själv tänkt lite på det (har stuga med plintgrund). Dela gärna med dig av bygget om du kommer igång :)

Iom att den är såpass liten så borde det inte bli problem med fukt osv, men det är ju värt att tänka på konstruktionen iaf så inte utrymmet blir för fuktigt (kapilärbrytande lager + isolering + fuktspärr ned mot marken)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.