Någon som vet om det finns IP-klassade dosor i andra storlekar än den vanliga (typ 85x85mm)

Letar efter antingen en väldigt liten (två st Wago 222) eller en avlång, större med maxbredd på 70mm.

Anledningen är att den ska monteras på stolpe som är 70x70 och tycker inte det blir snyggt med en dosa som sticker utanför.
 
Jag antar att du skall grena av, mer än två kablar?

Annars finns det "förskruvningsskarvar", men de är avsedda för en inkommande och en utgående kabel. De ser ut som en bit VP rör med förskruvningsmuttrar i ändarna.
 
Eljo 350 är kanske tillräckligt liten.
 
Ska det vara IP 20 eller IP 65 ?
Protte
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ska egentligen bara skarva två kablar från en LED-list (2x0.5mm²) med en N1XV (3x1.5mm²)
Levererades med en kort kabel där det dessutom sitter en likriktare.
Likriktaren är IP-klassad och ska klara att sitta ute men om det hade funnits en långsmal dosa så hade jag gömt och skyddat allt i den.
Alternativet är att sätta dosan under överliggaren (ska sitta på ett altanräcke) men är det rek. att sätta en dosa upp och ner?

Ska sitta ute så minst IP44. Dosan jag har är IP67 (nån ABB-historia)
 
Alltför tätt brukar betyda att det blir kondens på vintern om man stängt in fuktig sommarluft.
Sätter du den upp och ner med ventilationshål så funkar det bättre.

Protte
 
Var utomhus? Man kan behöva skydda sig mot lättare skadegörelse. ( Försök att " lyfta" på locket, peta sönder oanvända membrran).
 
Har ju ett alternativ till och det är att sätta ett uttag.
LED-listen levererades med vanlig Europakontakt men är lite tveksam till hur det kommer fungera i längden.
IP-klassningen på uttaget försvinner väl om det sitter kontakt i. Framförallt en europakontakt som inte fyller upp uttaget på samma sätt som en jordad kontakt.

Decklighten sitter med uttag/jordad kontakt men den sitter relativt väl skyddad under trallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.