Tänkte att bygga en liten möbel som first response om det händer. Det ska innehåller detta:
* ett 12 V batteri med laddningsaggregat
* ett gammaldags bilradio
* en ljuslist
* USB uttag för laddning av telefon.
Några ideer?
 
En 12 volts kaffebryggare kanske kan få plats i din låda? Kristider eller inte, man vill ju inte vara utan kaffe :D

Bra idé för övrigt, att kunna ladda telefonen eller lyssna på radio är ju behov som uppstår vid längre strömavbrott.
 
Redigerat:
Backupen i mobilnätet räcker i fyra timmar (ok, den kan räcka längre, fyra timmar är minimum). Behöver du ladda mobilen under den tiden?
Jag lägger min röst på en oljelampa och en kortlek.
 
B
Liten tillhörande solpanel?

Välj rätt batterisort.
 
P PatrikJo skrev:
Backupen i mobilnätet räcker i fyra timmar (ok, den kan räcka längre, fyra timmar är minimum). Behöver du ladda mobilen under den tiden?
Jag lägger min röst på en oljelampa och en kortlek.
Fast även om det saknas el hemma, så kan mobilnätet ha el. Det prioriteras troligen högt vid en kris.
 
Även helt utan mobilt nät där man bor kan ju en mobil vara rätt användbar. Själv har jag offline-kartor i den. En hel del info som inte finns utskriven. Kamera, ficklampa, musik, filmer, nerladdade podavsnitt osv. Sedan kan det ju finnas mobilt nät en bit bort kanske? Och att kunna ta sig dit och inte behöva först hitta ladduttag för att kunna kommunicera är ju en klar fördel.
 
Frågan är ju hur du tänkt möbeln, ska den vara lätt och flyttbar, mer som en väska, eller är den lite större/tyngre?
Om det senare:
Värmeljus och stearinljus
Tändstickor
Kanske en extra brandvarnare och brandfilt pga ovan tillkommande fara?
Brandvarnaren kan man placera närmast möjligt ovanför där man då har levande ljus.
Kanske t.o.m. en brandsläckare?
Olika batteridrivna LED-lampor i olika format, som kan hängas, ställas, tejpas osv för belysning där det behövs. Laddade batterier i olika format.
Termometrar att kunna placera vid känsliga saker såsom vattenrör ifall man inte kan värma hela huset.
 
Keiller Keiller skrev:
En 12 volts kaffebryggare kanske kan få plats i din låda? Kristider eller inte, man vill ju inte vara utan kaffe :D
Kaffebryggare tar slut på batteriet väldigt snabbt. Vettigare att ha stormkök med kaffebryggare av något slag isf. Däremot är det ju vettigt att ha en handvevad kaffekvarn där veven kan tas av och användas med skruvdragare, och se till att ha batterierna till den laddad.

Stormkök är nog vettigt hur som helst, kanske vattenfilter också. Det är ju inte otänkbart att vattentillförseln upphör om det vill sig riktigt illa.

Allt detta kanske går som hushåll iof.
 
P PatrikJo skrev:
Backupen i mobilnätet räcker i fyra timmar (ok, den kan räcka längre, fyra timmar är minimum). Behöver du ladda mobilen under den tiden?
Jag såg någonstans att (antar att det var PTS) det planerades att införskaffas dieselgeneratorer för att säkra mobilnäten så då lär ju de kunna fungera betydligt längre än 4 timmar.
 
L lbgu skrev:
Jag såg någonstans att (antar att det var PTS) det planerades att införskaffas dieselgeneratorer för att säkra mobilnäten så då lär ju de kunna fungera betydligt längre än 4 timmar.
Det kan ju vara kopplat till att dessa 4 timmar är beräknade på enbart röstsamtal, men om strömmen dyker på arbetstid så fortsätter ju de som jobbar hemma jobba, de växlar bara till sin bärbara dators batteri och byter till mobilinternet, och då pallar masterna en kortare period. Fråga mig dock inte om källa, för det var ett par veckor sedan jag läste eller hörde om detta…
 
S Svante Svenson skrev:
Det kan ju vara kopplat till att dessa 4 timmar är beräknade på enbart röstsamtal, men om strömmen dyker på arbetstid så fortsätter ju de som jobbar hemma jobba, de växlar bara till sin bärbara dators batteri och byter till mobilinternet, och då pallar masterna en kortare period. Fråga mig dock inte om källa, för det var ett par veckor sedan jag läste eller hörde om detta…
Jag tror det handlade om att de skulle klara mobilnätet vid nedsläckning av elnätet. Skaffar du en dieselgenerator till en mast så lär du kunna driva den betydligt längre än 4 timmar oavsett hur mycket trafik som masten hanterar. Hade det bara handlat om att garantera 4 timmar hade det nog varit billigare och enklare med större eller extra batteri då sådana lösningar inte kräver personal på plats.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ett par billiga solpaneler och ett par 12 volts batterier. Sen gasolkök, kylskåp (om du vill vara helt oberoende av elnät)
Pumpdriven dusch.

Kusinens morsa bor helt utan el och VA hela sommarhalvåret. Stugan har ett par paneler som laddar just batterier som driver dagsbehovet. När hon har semester så duschar hon med en handpumpad dusch utomhus (under ett litet tak) Självklart utedass.

Baserat på hennes liv så vill jag även lägga till
fotogenlampa, extern antenn till mobilnät. Massor av uppladdningsbara batterier för ficklampor och lite belysning.
 
Tack för svaren. Lådan ska inte innehålla hela prepparkitet. Den ska vara lätt och flyttbar så solpaneler är inte planerade.
 
E
En transistorradio med 12V-ingång drar mindre ström än en bilradio och väger mindre.
 
Panor82
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för svaren. Lådan ska inte innehålla hela prepparkitet. Den ska vara lätt och flyttbar så solpaneler är inte planerade.
Finns vikbara portabla solpanel, även mindre paneler i tyg som kan ladda plattor, mobiler mm.
Sett flera varianter där man rullar ut dom på marken och till och med laddar laptops. Ingen erfarenhet utav dom själv men vet att det använts i bekantskapskretsen i flera år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.