D
Funderar på att göra en minidamm i trädgården.

Inget stort... bara ge mina djurvänner vatten

Funderar om en murarbalja kan funka eller kommer den frysa sönder på vintern?
 
Det funkar säkert utmärkt.
Ett kärl med stor öppen volym fryser oftast inte sönder eftersom volymökningen har någonstans att ta vägen.
Sedan är det ju inte särskilt svårt att tömma ut en del av vattnet innan det blir så kallt att det fryser.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Det funkar säkert utmärkt.
Ett kärl med stor öppen volym fryser oftast inte sönder eftersom volymökningen har någonstans att ta vägen.
Sedan är det ju inte särskilt svårt att tömma ut en del av vattnet innan det blir så kallt att det fryser.
Tänker i de banorna du nämner, tänker också att jag förmodligen kommer tänka att jag ska tömma inför vintern men inte kommer lyckas att göra det :rofl:
 
wildeside
Kostar lite mer men blir trevligare att titta på när man kan plantera lite växter i kanterna och lägg i en pump så att vattnet håller sig fräscht.
https://www.bauhaus.se/fardig-tradgardsdamm
Fungerar med murarbalja med tänk på att lägga några stenar så att eventuella djur som ramlar i kan ta sig upp och så att det finns någonstans för tex fåglar att dricka och tvätta sig.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Funderar på att göra en minidamm i trädgården.

Inget stort... bara ge mina djurvänner vatten

Funderar om en murarbalja kan funka eller kommer den frysa sönder på vintern?
Ja, det funkar med murarbalja.
 
D
wildeside wildeside skrev:
Kostar lite mer men blir trevligare att titta på när man kan plantera lite växter i kanterna och lägg i en pump så att vattnet håller sig fräscht.
[länk]
Fungerar med murarbalja med tänk på att lägga några stenar så att eventuella djur som ramlar i kan ta sig upp och så att det finns någonstans för tex fåglar att dricka och tvätta sig.
Bra inspel, jag börjar med murarbaljan och levlar till riktig dammbalja om intresset accelererar.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
D
Murarbalja inköpt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.