Hej,

Har köpt ett fordon som jag ska ha vid sommarhuset, vill bygga ett lite tak som den kan stå under. Min tanke är att den ska stå längsmed lillstugan som den står på bilden. Tanken är också att taket skall likna taket på stugan, alltså med schingelplattor.

En grön trädgårdstraktor parkerad vid en brun trästuga med schingeltak och synliga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har några funderingar och vill även samla på mig andra goda råd så dela gärna med er.

Mina tankar:
* Höjd under taket ca 1.5 m alltså cirka halva väggen
* Brädd ut från huset ca 2 m
* Att taket sträcker sig från fönstret till den främre stugknuten

Mina frågor:
* Finns det någon bra generell ritning för tak jag kan utgå ifrån?
* För att undvika att jag kör in i stolpen när jag parkerar vill jag inte ha någon stolpe i det främre hörnet. Finns det något bra sätt att kompensera för detta?
* Bästa sättet att fästa taket i det befintliga huset?

Är som sagt intresserad av alla goda och relevanta råd
/Andreas
 
Kan du inte bara förlänga takstolarna på den sidan? Alltså fortsätta på taket från fönstret och till framsidan.
Stolpar som håller upp taket är förstås nödvändigt längst ut. (Alltså närmast kameran)
 
roger2011 roger2011 skrev:
Kan du inte bara förlänga takstolarna på den sidan? Alltså fortsätta på taket från fönstret och till framsidan.
Stolpar som håller upp taket är förstås nödvändigt längst ut. (Alltså närmast kameran)
Det har jag inte tänkt på, bra idé!

Enda nackdelen är att det kommer ta väldigt mycket ljus från fönstret.

Har även börjat funderar på att bygga det helt fristående men precis bredvid stugan.
 
Jag skulle, om plats finns, bygga en bit bort från boningshus och bygga lite större på en gång.
 
Det blir nog lättast så. Finns det några bra standard-ritningar på tak som är bra att utgå ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.