Jag har skummat igenom många trådar här på byggahus.se men inte hittat den info jag söker.

Jag är på jakt efter en mindre bordscirkelsåg som har något högre precision. Den ska användas för finsnickeri och virke i mindre dimension med tjocklek under 30mm, oftast planhyvlad kvalitet i längder upp till ca 1500mm.

Den mest prioriterade egenskapen är ett bra anhåll. Det ska vara robust, hålla inställt mått och ha god parallellitet. Egentligen är repeterbarheten på sågdimensioner viktigast.

Funktion för gersågning är inte nödvändigt.

Idag har jag en billig Meec som är tämligen värdelös. Brukar grovsåga och sedan gå på med fräsen för rätt dimension. Hade varit skönt att slippa ett sådant moment.

Är det för mycket begärt att kunna såga med tolerans på 1-2mm på 1000mm längd?

Pris max 6000-7000kr.
 
Tack för tipset. Har du testat den? Ser ut att vara anhåll med enbart fäste i fronten på bordet. Risk att anhållet fjädrar i bakkant?
 
Har kollat på dewalt dwe7485 och den känns stabil och ordentlig!
Har en elu kap/klyv nu, funkar bra till det mesta. Är lite synd att anslaget bara fäster i framkant
 
Bosch GTS 10 J eller GTS 10 XC.
Jag skulle gå upp en prisklass till DeWalt 7492 eller Makita 2704.
 
Köp en såg med en ordentlig motor så förutsättningarna finns att montera ett eftermarknadsanhåll. Alt kolla på en beg ordentlig såg.

Låter som du är ute efter precision som du inte kommer få direkt från en byggsåg.
 
Jag kan rekommendera Maktia 2704N. Detta är efterföljaren till 2704 som har utgått men som vissa säljer ut till bara ett lite lägre pris än den nya modellen som har en del mindre uppdateringar. Jag fick tag på den nya för under 9 000 kronor inkl. frakt från verktygsvaruhuset.se. Dem är bra på Makita och jag har aldrig haft problem med att förhandla om priset.
 
Kanske en begagnad Festo/Festool basis bord med sänksåg? Har en sådan själv och fantastiskt allsidig och trevlig att jobba med och bra precision. Även om den inte är en optimal klyvsåg. Brukar finnas på Blocket för 4000-7000kr ungefär.
 
En begagnad Stenberg eller Ejca. Båda har tidigare sålt små bordscirkelsågar med god precision.

Vill du gå upp ett steg i storlek kommer du in på Wadkin-Bursgreen 10" AGS or Ejca L18 eller L20 eller Rapid eller Manko eller liknande sågar.
 
Här trillar det in svar i snabb takt, tackar:D

Ska gå igenom förslagen.

Ett annat önskemål är att vinkelinställning sker med någon form av mekanik och inte på frihand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.