hej.
jag ska bygga en liten altan, 3*3m, framför en friggebod. boden är väldigt enkel, stommen ifrån byggmax som ni säkert sett och fnyst åt? (så här i efterhand kan jag säga att det blivit billigare, enklare och bättre om jag byggt stommen själv).
hursomhelst, jag vill bygga en väldigt enkel och billig altan, inga räcken och en enkel trappa. jag tänkte bygga enligt samma princip som bodens "grund", tre bärlinor i samma rikting som väggen den står mot med tre stödpunkter vardera (en av bärlinorna fästs i bodväggen). stöden består precis som för boden av lecablock 19*19*59cm.
mellan bärlinorna tänkte jag ha golvreglar, cc 600, fästade i bärlinorna med balkskor eller med stadiga skruvar genom bärlinan in i ändträ på reglarna.
som trall hade jag tänkt mej 28*95-120 beroende på pris och längder på virket.
bodens bärlinor och golvreglar är 45*95, och det känns ju larvigt att bygga altanen stadigare än boden, dessutom har jag ont om både tid och pengar.
jag undrar vad experterna här tror om att använda 45*95 till bärlinorna (har som mest 110cm mellan stöden) och 45*70 till golvreglarna (som alltså spänner ca 140 cm). kan jag komma undan med så klena dimensioner eller blir man sjösjuk av att gå på en sån konstruktion?
tacksam för alla synpunkter.
 
Jag är absolut ingen expert, men kan kanske komma med en liten fingervisning. Tittar man lite snabbt på spännvidstabellen som figurerar här på forumet så säger den för bärlinor 45x95 1m mellan för 3 m spännvidd och reglar 45x70 1,1m på dessa. Detta är för 22mm tjock trall och cc60. Enligt tabellen så skulle jag lagt totalt fyra bärlinor. En på varsin sida och två med en meters mellanrum om du fattar hur jag menar. Då får du lite bättre styvhet. Det blir någon hundring dyrare, men i sammanhanget är det smulor.

Smyg runt hos vänner och grannar och smygkolla på deras lösningar. Hur har de byggt om du hittar något liknande. Hur känns deras altan. Hur är svajjet i friggeboden? Hur viktigt är det för dig att det inte finns något svaj i altanen?

Jag misstänker att det inte ska hålla på och dansas och leva runt på den av ett fullt fotbollslag, utan mera sitta och fika och ta det lugnt. Jag hade lagt till en bärlina och fått ner avståndet mellan stöden för reglarna. Lägger du sen 28 tjock trall på den så bör du inte få mer gung på altanen än i boden. Hoppas att du fått lite hjälp av det här.
 
jodå, det var bra tipps.
jag lurar på att låta reglarna ovanpå bärlinorna istället för att hänga upp dom emellan. om de är längre och fastspända mellan trall och bärlinor på flera punkter bör de ju bli en smula styvare. jag är bara lite orolig för höjden, det är ganska nära marken på ena sidan. eventuellt kan jag byta ut de 190mm höga lecablocken mot 40mm höga cementplattor på de högsta punkterna.
det blir ju en hel del vinkeljärn mellan bärlinor och golvreglar (jag antar att det är den enklaste och bästa infästningen) men dom kostar ju typ 2 spänn styck på byggmax...
ntr/ab 45*95 kostar 17,70 på byggmax, och en extrakostnad på 50 kronor ska jag nog klara av.
tack för ditt svar.
 
Har inte sett kostruktionen av boden så jag vet inte riktigt hur den är gjord. Jag antar att reglarna är satta som kortlingar till bärlinorna eller? Dvs de är skruvade mellan och inte lagda ovanpå. Så som jag föreslog så har jag tänkt att du lägger reglarna ovanpå bärlinorna och skråspikar/skruvar fast dem i bärlinorna där de korsar så att de sitter ihop och inte smäller/knackar om man skuttar eller går ovanpå. Alltså, både bärlinor och reglar är fulla längder. Visst, de bygger lite högre, men jag hade nog valt den lösningen med tanke på stabiliteten. Det är inte tjockleken på lecan/plattorna som bestämmer hur stabil konstruktionen är. Om det är så att det efter någon säsong har rest sig eller sänkt sig i någon ända så får du väl rätta till det, men du har ju samma lösning på boden så det är väl en risk man tar om man bygger på block/plattor. Jag hade satt fyra bärlinor från fasad och ut. Du kan ju alltid gå upp en eller ett par storlekar på virket till "ramen" så att när du lägger på reglarna så är de i nivå med den innersta och yttersta bärlinan. Gått ner till plattor om det är nödvändigt för höjden. Ovanpå dessa lagt golvreglarna i fulla längder cc 60, alltså 6 st reglar. Skruvat genomgående genom yttre bärlinan i änden på regeln, fäst med balksko i bärlinan mot fasaden alternativt skruvat igenom om du kommer åt (eventuellt i de yttersta reglarna). "edit" Skruva fast reglarna för du sätter bärlinan i väggen så slipper du balkskor. Du får se till att väga in allting ordentligt bara så att altanen inte lutar." Du ska nu ha yttersta och innersta bärlinan i nivå med reglarna. Skruva fast trallen, bygg en trappa, klart. Inga garantier för att det är billigast eller lättast. Men det håller nog minst lika bra eller bättre än att sätta kortlingar mellan bärlinorna. Du slipper beslagen och får ändå raka fina skruvrader. Kanske lite mer än du tänkt dig, men ändå. Lite dyrare, lite meckigare, mycket bättre om du frågar mig.
 
Redigerat:
ja, du tänker rätt om bodens konstruktion.
funkar det lika bra med skråspikning/ skruvning som med vinkeljärn? isåfall är ju det minst lika enkelt...
jag tänkte få trallen parallell med husväggen eftersom en altan till en närliggande bod har det. då måste jag ha golvreglarna ortogonalt väggen och alltså bärlinorna diagonalt.
antingen sätter jag golvreglarna direkt i balksko mot vägg eller så drar jag fast en bärlina i väggen. problemet med bärlinan mot fasaden är att det inte finns så mycket att dra fast den i, regelverket till bodgolvet hamnar högre än bärlinorna, så jag får isåfall dra fast den i panelbrädorna. men det känns lite våghalsigt...?
jag förstår inte riktigt varför jag skulle ha en högre ram, blir det stabilare så eller är det bara kosmetiskt? jag tänkte dra fast en trallbräda på högkant för att dölja balkarnas ändträn. är det dumt?
tack för att jag får bolla ideer med dej, min fru är endast måttligt intresserad av mina funderingar.
 
Tanken med att ha de mittersta bärlinorna nedsänkta jämfört med de i ytterkant och de i ytterkant grövre är att när reglarna ligger rakt över så är de yttersta bärlinorna i samma nivå som reglarna. Då har du ett utmärkt ställe att fästa reglarna i ändan och trallen i ytterkant. Jag bygger också in regelverket med en trall. Jag tycker att det är snyggast. Då täcker man även över ändträt på trallen om man vill. Jag gillar inte att ha synligt ändträ, men det är en smaksak.

Nu är jag med på utläggningen av altanen. Hmm. Du kan inte få fram en bild på boden. Har lite svårt att se det framför mig. Fattar i vilken riktning trallen ska läggas. Du lägger bärlinorna i samma riktning. Reglarna ligger tvärs över dem. Du skruvar sen trallen i reglarna och de yttersta bärlinorna. Jag hade tagit i och använt samma dimension på den yttersta regeln som de yttre bärlinorna.

Titta på biforgade bilden och se om jag fattat det rätt.

Det blir ju lite meckigt att väga in två olika nivåer för bärlinorna, men det kommer att bli jäkligt bra.

Som sagt. Det kanske blir lite överarbetat och onödigt starkt för en liten altan för en bod. Men jag vet ju inte vad ni ska använda den till och det är ju kul att bygga. Frågan är väl bara hur mycket tid du vill lägga på det. Vill du ha en snabb variant så går det ju helt klart att göra samma lösning som för boden. Jag är dock övertygad om att det blir stabilare och känns bättre om du gör såhär.

Jag hoppas att jag inte rör till det för mycket för dig nu :)
 
nej då, du rör inte till det. jag är som sagt väldigt glad att jag har någon att bolla med. men på din figur ser det ut som att reglarna ligger i samma riktning som trallen, eller är det jag som inte kan läsa den ordentligt?
du har annars förstått precis hur boden och altanen ser ut. jag kan inte ta någon bild, jag är inte på landet nu. kan ta en i helgen om det fortfarande är aktuellt då.
altanen behöver inte bli så stadig, det är egentligen viktigare att det går undan. bodbygget drog ut en del på tiden och svärmor börjar tröttna på att ta hand om mina snorungar (1,5 och 3,5) medans jag bygger.
om du vill kan du kolla på monteringsanvisningen för stommen: http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/60/Monteringsanvisning%202010.pdf
jag har satt dörren på en kortsida, till vänster utifrån sett. bredvid dörren sitter ett litet fönster, 60*60cm.
till höger om boden (igen sett framifrån) ligger en annan liten bod med en tre meter djup altan. jag har tänkt bygga ihop altanerna med en trappa. bodarna har bara någon meter emellan sig, och den befintliga altanen ligger ca 60 cm högre än den jag ska bygga. eventuellt bygger jag också en liten trappa framåt från altanen ner på marken.
om jag skulle ha 3 bärlinor parallellt med boden (exklusive reglarnas infästning i fasaden) med golvreglar vinkelrätt boden (ovanpå, fulllängd) så skulle trappan mellan altanerna kunna dras fast i de två mittersta bärlinorna.
förlåt. vilken hopplöst lång mening, men jag lyckades inte korta ner den...
hur bör jag fästa golvreglarna i fasaden? är det vettigt att dra in balkskor i bodens regelverk eller skulle det vara bättre att fästa en bärlina i fasadbrädorna, under bodens regelverk?
 
Som jag förstod det så kommer du lägga trallen från vänster till höger om du tittar inifrån dörren och ut. Stämmer det? Annars är det bara att vrida bjälklaget på min skiss 90 grader. Tittade på beskrivningen av boden. Som jag sa så går det säkert utmärkt att bygga enligt samma konstruktion. Dock så kommer ju inte altanens regelverk att ha regnskydd så ändträt kommer att bli blött och fukt kommer ju komma åt vinkeljärnen och dess skruvar. Förmodligen inget problem.

Min lösning alt 1. Bärlina i ytterkant med samma utsträckning som kortväggen. Två bärlinor med en meters mellanrum. Dessa sänker du ner relativt den yttersta lika mycket som reglarna bygger i höjd. Innerst fäster fäster du antingen en bärlina på samma höjd som den yttersta. Denna pallar du upp också om du inte kan använda bodens regel, tror inte att den är stark nog dock.Palla upp bärlinan på plattor/block och fäst den i bodens bärlina så att det inte blir en glipa. Reglarna skruvar du fast genom den yttersta bärlinan in i ändträt på regeln som du gjorde med ena halvan av ramen till boden. Andra änden av reglarna skruvar du likadant i den andra bärlinan mot boden, eller fäster med balkskor i bodens kortsideregel om du tror att den klarar det. Nu sitter reglarna i de yttersta bärlinorna skruvade genomgående i ändträt. Använd likadana 6x120 skruv för utomhus bruk. Ta borrmaskinen om din skruvdragare är svag. Det krävs en del att dra i dem. Reglarna vilar nu på de två mittersta bärlinorna och är i samma nivå som de yttersta bärlinorna. Där reglarna möter de mittersta bärlinorna skråskruvar eller spikar ihop dem så att de sitter ihop även här. Detta bland annat för att de inte ska svänga i sidled. Trallen lägger du ut i samma riktning som bärlinorna, alltså samma ledd som kortsidan på boden.

Vill du ha trallen i samma rikning som långsidorna så gör du enligt samma som ovan, fast du vrider hela planen. Bärlinorna i samma ledd som långsidorna. Då kommer du garanterat åt att skruva fast reglarna genomgående i ändarna. De mittersta bärlinorna "bär upp" reglarna genom att stöda underifrån och de yttersta bär i de genomgående skruvarna. Regeln som är mot boden skruvar du fast på ett par ställen så slipper du springa och att altanen glider iväg. Tre block/plattor per bärlina så bör räcka.

Hoppas att min beskrivning är mer klar nu. Lycka till och berätta gärna hur det gått. Det bör inte ta så många dar att smälla ihop. Ramen är det knepiga och att få det i våg. Själva trallen går snabbt att skruva ihop. Kan du jobba tre effektiva dagar så bör det vara klart. Förmodligen snabbare nu när du tränat på boden.
 
låter mycket bra.
ja, du har förstått hur jag vill ha trallen, det var jag som missuppfattade din figur.
jag får lägga upp en bild av underverket när det är klar, blir nog i slutet av sommaren. nu ska jag ta mått och kolla hur allt hamnar så jag kan räkna lite på trappor. men jag har byggt trappor förut, så det ska jag nog klara av.
tack för all hjälp!
 
Inga problem, lycka till!
 
Lejvan skrev:
Vad jag reagerade mest på är hur du kan kalla dina egna barn för snorungar?


Det handlar om vilken värdering du lägger i ordet, för många är snorunge synonymt med busfrö och innehåller en hel del kärlek. För andra är det en synonym till ligister, idioter och allmänt jävliga odågor.

Det skiljer sig alltså från individ till individ oavsett vad akademin säger...
 
Sen är det väl också så att det här forumet inte är till för att snacka känslor på. finns många såna forum om du kikar runt lite. men jag kan lugna dej med att jag älskar mina barn över allt annat.
 
Hur har det gått för dig? Har det blivit några bilder?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.