hej, hade tänk bygga en liten altan/veranda utanför sommar stugan, 3*2 meter,
räcker det med trall som är 28*120 ? hur mkt trall kommer att gå åt? så man vet hur många meter man måste räkna på.
 
En snabbskiss för att visa hur det kan se ut med 3-meters brädor. 51 meter får jag det till.

Om det funkar med 3-meters brädor, skulle jag köpa 17 st 3-meters och noga kolla att alla ser fina ut. Om du skall ha en ram runt, så blir det en 4,2-meters bräda till - denna kapas ungefär i mitten, i 45 grader. Klart!

Lycka till! / Peter
 
  • altan_2_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tack, det var så här jag tänkte, men bättre att fråga så det blir rätt :) fick det dock till 18 - 20 st 3 meters längder men det kanske beror på hur mkt man har i mellan de?

hur tänkte du med ramen? har inte kommit så långt i planeringen än, men det kommer att bli ett "staket", med en öppning för en liten trappa, kommer bli ca 20-25 cm upp i luften,

1 st 3 metersida går längs med huset, 1 st 2 metersida går oxå längst med huset, hoppas ni förstår vad jag menar :)
 
Så här tänkte jag när jag nämnde ram - samma material som i golvtrallen men snedkapade (45 grader) brädor för att kunna ansluta dem mot varandra och skapa en ram runt om. Det blir alltså två st 2-meters brädor till (en st 4,2 meters, som kapas på mitten och sedan "fixas till"). Allt för att inte se ändträt på golvtrallen.

Sedan stämmer det att det blir 17 brädor som tillsammans bygger 2040 mm. Då har jag antagit att brädorna ligger dikt an hela vägen. Brädan strax innan den inre rambrädan (mot huset) får klyvas på längden för att få plats, vilket framgår av skissen.
 
  • altan_2_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tack så mycket, nu fatta jag lite bättre, tänk vad lite sömn kan göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.