Hej,

Har planer på att inst. vedkamin och skorsten i vardagsrummt i vårat 1 1/2 plans hus. Har varit runt och kollat lite på varianter hos olika företag...

Fick en offert på en täljstensbeklädd plåtkamin, Wamsler Orpheus, inkl. skorsten och installation, kostnad lite mer än 40kkr. Uppdelat skulle skorstenen kosta ca 22kkr, kaminen ca 19kkr och arbete 8kkr, sedan några tusingar i rabatt. Verkar detta vettigt, kommentarer?

Har kollat runt lite efter att jag fått denna offert. Har nu istället fastnat lite på en kamin från Morsö, nr 8150. Har en liten Morsö 1410 vid stugan som jag tycker är riktigt bra. Denna kaminen är i gjutjärn, måste väl vara betydligt bättre än plåt, eller? Hur mycket gör täljstensbeklädnaden på dessa kamintyper? mest för utseendets skull eller gör det skillnad i värmehållningen?

Har också tittat på lite större kaminer, typ täljstenskamin med insats. (http://www.spiscenter.se/sv/index.html) Dessa kostar ju lite mer men frågan är om det kan vara värt mellanskillnaden? pris från 37kkr ungefär för en LP-425. Det kommer ju ändå bli en ganska stor investering så några tusingar till kanske spelar mindre roll(?) om denna är mycket mycket bättre... (?)

Något annat att tänka på? finns det något särskilt bra skorstensmärke som man bör välja eller något som man bör undvika?

Lämna gärna eventuella synpunkter och kommentarer...

Mvh
Sören
 
Jag föredrar gjutjärn alla gånger. Har bara erfarenhet av en gammal dansk gjutjärnspis och Energikasettens insats-plåtlåda. Till och med ljudet när man stänger järnluckan låter bättre i jämförelse med plåt :).
Ang. täljsten beror ju på om stenen är i tunna skivor till pynt eller får du mer än 300kg sten i leveransen. Ju mer destå bättre men golvet kanske klarar inte tyngden?

Tittade litet på sidan med dom snygga kaminer och tyckte inte om dom som hade dekorativa sidobänkar av sten - den stenen blir ju knappast varm och värmelagrande om den är placerat så långt från eldstaden och skorstenen. Skulle hellre ha det uppbyggd på höjden så stenen får tag i värmen den ska lagra. Man får ta en kakelugn som det bästa uppfinning och jämföra kaminer med den om man vill värma huset ekonomiskt. Till mysseldning dugger vad som hellst med en stor glaslucka :).

Modulskorsten av keramisk material med inbyggd isolering typ Isokern har vi varit nöjda med. Den kan man dock inte ställa ovanpå en kamin ....enbart bredvid och sen koppla kaminen till den.
Ja, mycket att tänka på innan det är för sent :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hej,

En länk till den Morsö kamin vi tittat på http://www.morsoe.com/se/Produkter/Kaminer/8100/Model_8150/Morsoe_Kamin_8150.htm. Denna ska väga 250kg totalt, så inga 300kg sten här...

Ja, beträffande LP-kaminerna. En del av stenen är ju under eldstaden, vet inte hur rökgångarna i kaminen går men troligen rakt upp eftersom jag inte sett några sotningsluckor...

Huset står på en gjuten platta, har antagit att den borde stå pall för vikten, men så kanske inte är fallet? Behöver jag undersöka detta närmare?

Mvh
Sören
 
Hej,

Har nu varit och tittat även på en Contura, modell 660T (www.contura.se). Tyckte att även den såg riktigt trevlig ut. Contura är ju ett välkänt märke och borde väl göra bra kaminer(?) Lite större kamin än Morsön...
 
Har själv en contura....mycket :)

Blev föresten bäst i test för några år sedan;)

Sen gjutjärnare i all ära..men det går inte ställa den så nära väggen om man inte klär inväggen bakom med skyddsmaterial och dyl...(annars en halvmeter från vägg ?

Mvh
 
Redigerat:
Har en plåtinsats i öppna spisen och den smäller rätt så bra både när man börjar elda i den och när den svalnar, skulle jag sätta i en nu så skulle jag satsa på gjutjärn och dessutom nån typ av sten som lagrar värme.
 
NIBE är enl min mening usla på värmepumpar men faktiskt duktiga på kaminer. Har själv en Contura med mycket täljsten, och ja, täljstenen gör bra med nytta. Hade en gjutjärnskamin tidigare och måste säga att skillnaden är stor.

Kan varmt :))) rekommendera en 660T, du kommer inte ångra dig. Du kommer få mycket värme, mycket länge, mycket låg vedåtgång (jämfört med en gammal gjutjärnspjäs iaf !!!)

Lycka till.
 
J
imported_Soren skrev:
Hej,

En länk till den Morsö kamin vi tittat på [länk]. Denna ska väga 250kg totalt, så inga 300kg sten här...
Så lite täljsten går ingen nytt dessutom så är ju mycket av stenen på fel ställe.

Enligt mig är det där design och inte funktion.
 
Hej,

Tackar för div. synpunkter. Lutar nu starkt åt en Contura 660T + deras premodul skorsten. Är det svårt att installera skorstenen? (har tänkt om lite grann i frågan och är nu inne på att plocka upp den själv... )

Har fått en ny offert på delarna(utan installationskostnad) och priset hamnar då lite under 40kkr, 1 1/2 plan hus med ca7 m skorsten. Är det ett vettigt pris?
Jämfört med den gamla offerten(med Wamsler kaminen) så måste kostnaden för skorstenen där ha varit riktigt hög (660T med skorsten kostar bara 3kkr mer, och då kostar kaminen i sig ca 8-10kkr mer).

Mvh
Sören S.
 
Kolla vinden reglar mm där skorstenen skall gå....Loda--sen banka i varandra- trä på del efter del....den är ju självbärande så inga stöd behövs.....Följ ritningarna -beskrivningen--fråga nån granne om lite hantlangning....

Mvh
 
Ja, det låter ju inte så svårt... borde man klara av själv. Blir en rak skorsten utan böjar etc.
 
Sotarn tycker igentligen att det är onödigt att provtrycka för den är så bra...MEN den skall provtryckas ändå;)...(Och bra böjar kostar kallingarna)....

Mvh
 
Installerade en Contura 660T-premodul skorsten för några år sedan och det var inte svårare än att montera något från IKEA. Bra beskriving och lagom bitar.
Det enda "felet" som jag upptäckt:
Fick nästan direkt en spricka i den inre/bakre "skiffer" stenen och fick en ny på garantin. Nu kan jag ser efter 4-5 år att den har börjat att visa en lite spricka igen.
Enligt sotaren så är detta inte helt ovanligt att man får byta dessa "skiffer"efter ett tag.Så man kan nog inte kalla det fel utan mer allmänt underhåll.
Är super nöjd med conturan och skulle inte rekommendera något annat.
 
Japp, då var en Contura beställd då. Renovering av vardagsrummet pågår för fullt och jag tror att kaminen kommer att smälta in bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.