Har sett att Leca kommer med ett nytt block till 1 jan 2012. Kan det vara något?

Sen isolering...

Har sett att en del använder dubbla rader block i ytterväggarna, och antingen glasull eller frigolit typ 20 cm mellan.
Är det inte så att man borde isolera utanför blocken... Typ en reglad trävägg med packad lösull som trähus, och därefter en enkel leca rad???

Jag har inga önskemål på putsad fasad varken ut eller invändigt. Men vill ha stenhusets fördelar...

En annan fråga är mellanbjälklag. Sett att det finns perforerade plåtar som man kan gjuta i... Vilka varianter finns här?
 
Iom att det gamla sortimentet försvinner så är det de nya man får använda :) om man nu vill köpa sina lättklinkerblock från weber. Det nya sortimentet verkar isf vara lättare att jobba med och det är väl det som de har ändrat.

Isoleringen ska väl sitte så långt ut i väggen som möjligt. Så om du har en stenstomme innerst sen någon isolering är det mer valet av fasad som styr sista lagret. Så om du vill ha massvis med underhåll och en konstruktion som kan mögla/ruttna så sätt på en träfasad ;-) eller om pengarna finns gör en dubbelmur för att få en bra putsbärare ytterst så får du ett snyggt underhållsfritt stenhus.

Plåtarna kallas samverkansplåtar (om det är de kvarsittande du menar). Jag tror inte att det skiljer så mycket mellan de olika leverantörerna rent tekniskt. Den skillnaden jag märkte var attityden mot privatpersoner. Plannja kunde hjälpa till att dimensionera armering mm och fick ivägen en offert som var dyr. CBSNordic ville endast sälja plåtarna utan att beräkna armering betongmängd mm. ArcelorMittal var den tredje och sista leverantören som jag hade kontakt med. Bra pris, beräknar allt, svarade på mina 30 frågor mm. Jag har beskrivit lite mer om Peva 45 plåtarna här

/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.