Höll på att snickra lite i garaget när jag kom på en lösning som gör att jag kanske kan kombinera just garage och verkstad.
Mitt garage är så litet att det inte får plats mycket mer än bilen och lite småprylar. Och när man är i full gång med snickrandet får bilen snällt stanna utanför.
Däremot är det ganska högt i tak så jag har hur som helst tänkt att bygga ett enkelt förvaringsloft på halva ytan. Bara så att man kan lägga upp virke och sånt.

Men så poppade det upp en idé i skallen:
Man bygger ett extragolv som hänger i vajrar och kan hissas upp mot taket med vinsch(ar). På detta kan man ha ett enklare arbetsbord/bänk, plats för lite småmaskiner och annat. Bara att hissa ner när man ska snickra. För säkerhets skull se till så att allt kan förankras eller spännas fast på plattformen så man inte får något i skallen när man hissar ner och upp den.
Skulle detta kunna vara genomförbart tror ni? Någon som gjort något liknande? Instant Workshop ;-)
 
Tror det var i helgens bostadsbilaga (DN eller Metro, osäker på vilken) som de visade en liten etta där sovplatsen var ordnad på det sättet. Var i princip en stor säng som kunde höjas upp i taket när den inte användes. Motvikten bara till den var dock 100 kg om jag inte kommer ihåg helt fel. Och en hel liten verkstad lär väga ganska mycket mer...
 
Skulle det inte funka med motordriven vinsch med spärr? Måste man ha motvikt då? Hade inte tänkt ha några jättetunga grejer där...
 
I ICAs lastbilar bland annat så har dom ju dubbla våningar som löper på skenor i väggarna upp och ner och på dessa bär dom ju några ton iaf.

Det kanske inte blir den billigaste lösningen men det är ju en helt klart möjlig väg att gå.

Dock kan det bli tight mellan stolparna.

Annars kan du ju köpa en sådan där fyrpelarlyft som man har till lastbilar och bussar men lösa pelare och bulta en konstruktion till dessa. Då kan du ställa dom vart du vill och manövrera dom från 1 plats. Dom bär ju upp iaf. en 10-15ton. då kan du parkera bilen där och köra upp i taket när du skall måla brädor på nerevåniongen =)
 
Jag kommer inte att ha några ton på loftet utan kanske 2-300 kg som mest.
Det ska väl inte krävas värstingskenor och fyrpelarlyftar för det?

Jag har inga problem att ställa bilen utanför medan jag snickrar. Det är när jag INTE snickrar som jag behöver någonstans att förvara grejerna, lätt tillgängliga så att det inte blir en lång startsträcka varje gång jag ska såga en bräda eller två.
 
Skaffa bara en vinsch lämplig för ändamålet, wire och block i taket och hissa upp grejerna. När man riggar högtalare och ljus för scenbruk är det ungefär så anordningen ser ut, förutom att det är ett järnrör som man fäster grejerna på.

Se bara till att prata med någon som kan sälja dig rätt vinsch med en bra låsmekanism...
 
...var det jag tänkte mig. Tack :)
 
Du kan vel også bruke en begagnad billyftare og montere plattform på den ......;)
 
Jag tycker att man underskattar att hus innehåller kubikmeter, och istället bara räknar kvadratmeter.

Självklart skall du har en upphissningsbar plattform i garaget, för även om du lägger ned 40.000kr på en riktigt lyxig variant så får du inte mycket till garageutbyggnad för de pengarna vid en jämförelse.

Själv tänkte jag i barnkammaren bygga ett par kvadratmeter bordsskiva som går att fira ned, där bilbanan eller tågbanan, meccanot eller legot, kan få stå uppställt när man vill pyssla med det, och sedan hissar man upp det när det skall lekas och stojas på golvytan istället, eller när det är städdags.

Min fru är kortvuxen (153cm) så jag funderar också på att bygga en konstruktion i köket ovanför köksön, typ den som kökslampor har, så att man kan dra ned en låda där knivar, saxar, maskindiskmeder och annat förvaras som inte barn skall komma åt. Att lägga sådant på översta hyllan gör att hon får klättra upp och hämta det, men att dra ned något från taket, ta vad man skall ha, och sedan fösa upp det igen tror vi fungerar bättre.
 
Mikael_L
Det är absolut en helgalen och bra ide. :)

Kan du klara dig med att det är en mindre del av garagets yta som höjs upp? Iså fall blir det inte lika tung konstruktion och om den placeras t.ex. längst in så den bara är ovan motorhuven så behöver den inte heller höjas lika mycket.

Du skulle kunna svetsa en ram med 20x50 fyrkantsrör (eller lämplig dimension beroende på last) och några rör jämnt placerade inne i ramen. Om du använder trä blir det högre golv och tyngre.
Sen 4 st lodräta reglar eller stålrör fästa i golv och tak, vid hörnen på plattformen. Sen nån sorts öglor som sitter i plattformens hörn och runt de lodräta rören som styr plattformen. Borra hål på rätt ställe så det går att mekaniskt låsa plattformen på rätt höjd med hjälp av en bult (bult har inte gäng, som alla vet, eller hur :) )
Sen får du ha en sån här winsch att höja och sänka plattformen med. Den här på biltema finns att köpa utan vajer. Sätt in fyra vajrar som lyfter plattformen via block i varje stolpe. Winschen från Biltema sägs klara 900kg, jag tror att den är "nätt och jämnt -dimensionerad" så lasta hellre med max 400kg så känns det inte allt för tungt och osäkert att lyfta med den.

Eller så kan man göra på nåt helt annat sätt, förståss.. ;)
 
  • winsch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Block.jpg
Mikael_L
Vi får väl en fin bildtråd över projektet, när du kommer igång ? *förväntsfull*
 
Fast jag har 1000 idéer och får nya hela tiden så jag hinner sällan genomföra alla *s* Finns ju en massa "måsten" som ska göras först...
Men jag tror att just denna idén ligger bra till att bli genomförd. Speciellt med alla bra tips här! Tack!! :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.