Tja.

Håller på med ett garage och vill ha lite hjälp med var lysrören ska sitta ;)
Jag tänkte först bara dela allting på längden så att man får lika mycket utrymme mellan varje armatur för bästa spridning av ljuset. Men det ville inte ägaren ha.


lyRgI7x.jpg

Såhär ser det ut på ett snabbt skissat utförande. 2st 3m portar. Långsidan ska det vara en arbetsbänk i stora drag hela väggen och där tänkte vi ha nedpendlare armaturer evt. Ägaren ville inte ha armaturer mitt i garagedörrarna för ljuset "ovanför" bilen är ju lite meningslöst tyckte han.

Jag har 19st nya armaturer som är 153cm långa. Evt kanske ska 3 av dessa nyttjas i ett förråd men inget är skrivit i sten.

Göra 3 eller 4 belysningsrader och sen ha någon annan "bänkbelysning" eller ska man ta bort den i uträkningen? Jag tänkte evt sy mellan armaturerna om det är kortsträcka eller om man sätter de kloss an varandra. Problemet jag får är att jag tycker att 3 rader är kanske pågränsen för långt imellan varandra och 4 så hamnar de in lite över portarna som ägaren inte vill ha.

Några smakråd över detta?
 
Om man har uppgifter som takhöjd, färg på tak o väggar och krav på belysningsstyrka (finmekanik eller "förrådsbelysning") inkl var, så går det att räkna mha dialux. Dina 153 cm långa armaturer innehåller dubbla 58 W-rör, eller? Är det moderna armaturer som det finns data för till dialux?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.