Har installerat en ny Vedex 3300. Hade tidigare en 3000. När jag bytte pannan satte även rörmokaren in en ny laddomat då det tidigare inte fanns någon.

Nu när vi har eldat i ca 1,5 vecka så märker jag att det ibland kommer vatten ur skvallerröret på pannan. Har ställt en 10 L hink under å den är full ibland.

Detta måste ju bero på att pannan av någon anledning kokar. Hände aldrig med min "gamla" Vedex. Då satt det i och för sig ingen laddomat i systemet.

Varför tror ni att det kommer ut vatten där? Någon vedexare som har haft liknande bekymmer? Vore tacksam för spekulationer och hjälp
 
Har du ett öppet expansionskärl?

Har rörmokaren dragit påfyllningen in till laddomaten eller hur fyller du på systemet?
 
Är det från kylslingan det droppar?
Har en vedex1000 själv, tycker att Syr-ventilen öppnar vid lite för lågt värde, kan inte fylla tankarna till mer än 85-90grader innan den spolar på, men vvs-killen satte in en kran så den är oftast stängd....
 
Jag har ett tryckkärl i källaren brevid acctankarna. Jag fyller på systemet via en kran till pannan. Man kanske skall ställa laddningstermostaten på pannan till en lägre temperatur så han laddar snabbare? Har i dagsläget inställt på 80 C. Läste i instruktionsboken att laddomaten var inställd ifrån fabrik på 72 C för att ladda tankarna. Kör laddomaten på det högsta läget vilket rekommenderades, att köra på lägre hastighet borde väl inte hjälpa va?
 
Okej. Men kommer vattnet från expansionskärlet, säkerhetsventilen som släpper, eller kommer det från SYR-ventilen?

Om det kommer från expansionskärlet så kan det ju vara sedan rörmokaren grejade och fyllde systemet. Om nu inte vatten läcker in via påfyllningskranen så kommer nivån och trycket i systemet att ställa in sig efter några brasor eller när tankarna är fulladdade.
 
Det kommer ifrån pannan. Är ett rör i toppen av pannan som går ut på golvet
 
henrikgran skrev:
Det kommer ifrån pannan. Är ett rör i toppen av pannan som går ut på golvet
Ja men då är det väl som fastmoving säger?
 
Fast pannan står ju i 100 C när den "spottar" ut vattnet
 
Då är det som det ska då.
 
Hmm, nu förstår jag. Du borde styra laddomaten via en rökgastermostat istället för från pannan, Kan ge mig katten på att pumpen slår av o på hela tiden då panntempen mest troligt går ner så pass efter pumpen startat så termostaten slår ifrån. Det gör nog så att panna inte kyls nog mycket i det långa loppet och därmed går varm.

Jag kör min laddomat via rökgastemp, och pumpen på hastighet 2. Det ger ca 10-12graders skillnad på vattnet in o ut från pannan, har oxå 72grader termostat i laddomaten och vattentempen brukar ligga på ca 72-74grader ut från pannan. Pannans termometer står då på 80grader.

Prova ställ ner pannans termostat, den som styr pumpen, till 70 grader och se vad som händer.
Och kör laddomatens pump på läge 3.
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Japp, skall testa detta imorgon. Återkommer
 
Pannjävel kokar oavsett hur jag ställer in termostatern på pannan. Måste ju vara något med laddomaten som inte laddar tankarna efter ordning vilket gör att det kokar tillslut
 
Troligtvis Luft i laddkretsen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kolla om pumpen går.
 
Ja nog verkar det helt klart som cirkulationen inte funkar riktigt, luft i laddomaten hörs tydligt, fick tips att strypa inkommande från pannans topp (med laddomatens ventil) några sekunder. Skulle ge extra skjuts åt vattnet när man öppnar igen och då ta med sig luften.
Kolla en extra gång åxo så att alla ventiler kring laddomaten är ordentligt öppna, liten lätt miss om de inte är det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.