Nu har vi varit och tittat på ett renoveringsobjekt (igen) :D. Denna gång verkar syllstockar, tak, fönster m.m. vara bra, men det var två lite ovanliga fukskador i detta hus:

1. Ett expansionskärl (vad det nu är) som stått på vinden, d.v.s. mellan yttertaket och innertaket har tidigare läckt, vilket gör att innertaket är fuktskadat. Skadan kommer alltså inte utifrån.
2. Av någon anledning är det inte heller tätt mellan skorstenen/murstocken och tegeltaket, det var en rejäl glipa där. Det brukar väl vara en plåt där, vill jag minnas? Det hade t.o.m. snöat in lite. I övrigt är ju kallvinden otät=bra ventilation, men det är klart att det inte kan vara bra om det har stått och regnat in i ett par år eller så.

Ni som är erfarna ;); vad tror ni om detta? Är det "bara" att byta innertaket och täta kring skorstenen och se tilll att luftcirkulationen är god, så är allt frid och fröjd, eller? (vi får ju naturligtvis ta dit en besiktningsman, men jag vill gärna få en egen uppfattning också.)

P.S. Ska kanske nämna att det är ett drygt 100-årigt hus, timmer, med spån+tegeltak. Ingen modern isolering.

 
Vi har haft precis samma sak, inte taket och skorstenen men däremot ett expansionskärl som brustit.
Med ett nyare hus vet ej sjuttsingen hur det hade gått men med de gamla materialen är det inget problem (är fortfarande själv fascinerad av hur gedigna de gamla husen är byggda trots att de ser "ruckliga" ut).

Bort med allt gammal isolering och material, antimögelmedel och borsta bort allt gammal. Låt torka ut och byt ut eventuellt dåliga delar. Ny solering, besiktiga och viola; klart!

Ang. taket ska det väl sitta en plåt där precis som du sa?
 
Ang. taket ska det väl sitta en plåt där precis som du sa? [/quote]

Ja, den kanske hade blåst loss? Det var bara en första titt vi var på, och det var dessutom lite mörkt, så jag vet inte riktigt än.
 
I vårt hus fanns också ett expansionskärl som läckt på vinden men det är borta nu och skadan upptorkad för länge sedan. Behövs innertaket verkligen bytas?
 
Mja... det hänger ner som en stor buckla precis där tanken stått, men det är klart... Alltid behålla tills det är bevisat att det måste bytas ut, är det inte så?
Jag vet faktiskt inte, vet inte ens vad det är för material i innertaket. Det kanske går att åtgärda eller lappa och laga.
 
Det låter ju som småproblem bara.

Vattenskadan från expansionskärlet borde dessutom täckas av försäkringen.

Be att få gräva lite på vinden kring skorsten och kärl så ni kan bilda er en uppfattning om skadorna. Är det några ruttna takstolar som behöver åtgärdas är det väl kul att veta detta innan man slår till (även om det är så ser jag inte det som något knepigt att fixa). Är det ruttet, försök se om yttertaket har några sättningar (lite jobbigare att reda ut).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.