Hej fina folket!
Jag bor i södra skåne och ibland händer det att vi har mycket regn. Mest under sommaren men idag regnade det rejält :/.

Mitt hus har en källare och i ett av rummen i källaren kommer det vatten upp från ”avloppet”. Avloppet är stängd med en tung järnplatta och när man tar bort den järnplattan ser man en hemsk stort hål och lite vatten i slutändan.

Eftersom jag har planer att hyra ut källaren pga hemska räntan o inte bli tvungna att sälja huset behöver jag hitta en lösning för avloppet vi rejäla regn.

Vatten kommer upp men inte jätttte mycket men om man ska matta där så bli mattan genomblöt.

Jag blir tacksam för råd av någon som vet. Tack
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Begynnande stopp i rören ut troligtvis eller ut till avloppet, kommunalt eller eget avlopp.
 
J jonaserik skrev:
Begynnande stopp i rören ut troligtvis eller ut till avloppet, kommunalt eller eget avlopp.
Avloppet är precis i det rummet kommunala vattnet finns. Vad är lösningen?
 
OK , ta en hink med vatten och slå i liiite häftigt, rinner det inte undan som det ska, så är det ett begynnande stopp. Mycket regn, då är det kanske ett fel, dagvatten ska inte gå tillsammans med avloppet. Hur har du det stuprören, går dom ner i mark utmed huset. Höjs nivån i brunnen om du spolar på en toalett, gärna kolla både uppe och nere om det finns en toa nere. Ett foto på hur det ser ut i hålet som du säger är en brunn.
 
J jonaserik skrev:
OK , ta en hink med vatten och slå i liiite häftigt, rinner det inte undan som det ska, så är det ett begynnande stopp. Mycket regn, då är det kanske ett fel, dagvatten ska inte gå tillsammans med avloppet. Hur har du det stuprören, går dom ner i mark utmed huset. Höjs nivån i brunnen om du spolar på en toalett, gärna kolla både uppe och nere om det finns en toa nere. Ett foto på hur det ser ut i hålet som du säger är en brunn.
Hej,
Nu har jag tagit bilder och även filmat när jag häller vatten samt spolar. Ingenting händer när jag spolar både i källaren och i övre våningen. Jag skickar även planritningar där jag har markerat med rött där brunn finns.
Filmen går inte ladda upp men bild finns efter vi hällt en hink och spolat.
Tack i förhand
 
  • Öppen golvlucka, nedgång till källare eller utrymme, gamla steg, person ser ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, smutsig trappnedgång eller schakt, betongsteg, stenar, spindelnät, tagen ovanifrån, möjlig källare eller tunnelpassage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och avstängningsventil synliga genom uthuggen öppning i träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett hus, inkluderar planlösning och sektion, handskrivna noteringar, måttskala 1:20.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av husplan, markerad med rött kryss, dimensioner och rum beteckningar, handskrivna noter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk planritning, svagt gulnat papper, röd frågetecken-stämpel, linjer, måttangivelser, inga möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk brunn, vatten nedan, betongkanter, reflektion på ytan, skärmdump från mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
Lite lustig brunn, men finns olika typer så inget fel med det. Då är det nästa, om det regnar mycket, så får du hålla koll på hur det blir, om det ökar i brunnen. Då finns en tanke på att dagvatten åker ner i samma system. Hur var det med stuprören, går dom ner i mark.
 
Ja
J jonaserik skrev:
Lite lustig brunn, men finns olika typer så inget fel med det. Då är det nästa, om det regnar mycket, så får du hålla koll på hur det blir, om det ökar i brunnen. Då finns en tanke på att dagvatten åker ner i samma system. Hur var det med stuprören, går dom ner i mark.
Ja stuprören går i marken. Tror du att vatten kommer in från väggarna?
 
NJA, tveksamt, då skulle hela gropen bli full, ( det blir den ju ) nu vet jag inte hur det ser ut riktigt. Men brunnen ska vara tät mot golvet om det ska vara riktigt. Har du sett var vattnet kommer upp, i själva brunnen eller i skarven mellan brunn och betong. Det sistnämnda så kommer det från underjorden, inte bra. Du kan se till att avleda vattnet från stuprören ut från huset, minst 4 meter och gärna i en slänt om det finns, som lutar från huset. Detta för att se om det är dagvatten under huset eller att dom kopplat på mot avloppet. Det sämsta som kan vara, är om den som lagt rören från stupen, kopplat ihop det med dräneringen. Det fanns/finns dom tokstollar som gör/gjorde det. Har det skett, så är det ett fatalt jobb och ska inte existera. En sak till, vet du något om rören som går ner i mark från stupen, kommer dom ut i det fria eller går det till någon stenkista
 
A Asso skrev:
Ja

Ja stuprören går i marken. Tror du att vatten kommer in från väggarna?
Det är möjligen inte så att brunnen är för att kunna pumpa bort vid hög grundvatten nivå?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Är det där ens en brunn? vi har en sån lucka i garaget och längst ner i den ligger utgående avlopp med en renslucka på. Känns som antingen att avloppet läcker vid luckan eller att det trycker in vatten på ngt sätt
 
Det är svårt att se vad det är i botten av brunnen, jag tycker mig skönja en renslucka men utan lock? Stämmer det? Men då borde det stinka avlopp i rummet. Går det att rengöra botten på brunnen och ta nya bilder?

Sen en annan fundering - det ser ut som gjutjärnsrör, stämmer det?. Vi hade gamla gjutjärnsrör i vår källare och skarvarna i gamla gjutjärnsrör är sällan helt täta. Vi fick upp vatten i golvbrunn i källaren när det var väldigt blött ute, innan vi gjorde om källaren trodde vi att det kom från avloppsystemet, men när vi bytte avlopp visade det sig att vi hade flera dåliga skarvar så med all sannolikhet trycktes vatten upp och in i brunnarna via de otäta skarvarna.
 
A
När du tröttnat på att läsa och kommentera alla killgissningar i tråden,
cyklar du ner till den lokala rörisen och ber om hjälp.
 
  • Gilla
Oldjoe och 10 till
  • Laddar…
Jag hade jätteproblem med vatten i källaren ända tills jag bytte de gamla cementrören ut till kommunens nät. Nya fräscha plaströr och efter det har det varit några problem, peppar peppar. Har du gamla cementrör ska du nog kolla hur dom mår.
 
electroluxaren skrev:
När du tröttnat på att läsa och kommentera alla killgissningar i tråden,
cyklar du ner till den lokala rörisen och ber om hjälp.
Absolut inte så. Försöker bara klura ut det hela!
 
  • Gilla
Ewa Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.