Hej,
Jag har funderat lite på vad som sker när entreprenörer som en privatperson har avtal med gör fel och vad konsekvenserna blir. Jag har läst att vid fackmässighet fel ska entreprenör avhjälpa. Men att det också finns en gräns när man istället reducerar pris.

Har någon av er erfarenhet?

Vi hade en skada i badrum som togs av vårt försäkringsbolag. Vi anlitade en oberoende besiktningsman då vi var trötta och ville ha det rätt. Allt gjordes by the gbook, vi avtalade, tog med BKR och Säker vatten. Vårt enda problem då var att Moderna stod för större delen av betalningen så vi fick leva med fel. Men då började jag undra.....

Tex. Så blev vår entreread aldrig gk av besiktningsman pga fel i golvbrunnen. Vad skulle det ha inneburit om vi betalat? Nu innebar det inget, Moderna betalade allt o vi har alla intyg....

Skulle vara intressant med lite fall ni har erfarenhet av?
 
Redigerat:
Så erat försäkringsbolag har godkänt en felaktig renovering? Det är väl bara att be försäkringsbolaget att skicka ett intyg där dom garanterat att erat badrum är försäkrat trots nedslag vid besiktning. Annars kan ni ju bara be dom att göra om badrummet igen :)
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Så erat försäkringsbolag har godkänt en felaktig renovering? Det är väl bara att be försäkringsbolaget att skicka ett intyg där dom garanterat att erat badrum är försäkrat trots nedslag vid besiktning. Annars kan ni ju bara be dom att göra om badrummet igen :)
Ja, de godkände! De sade att med intygen på plats så blir nästa skada dömd som fackmässigt utförd och det täcks av försäkringen. Så, ett sådant intyg fick vi! Jag tänker att det är en sådan otroligt svag säkert att privatpersoner tror att när ett försäkringsbolag åtgärdar skadan o lämnar intyg att det är rätt!!! Så är det ju inte.

De (moderna) ville inte se besiktning underlaget. Deras krav var att entreprenören var behörig. Thats it! När han meddelande att han var klar så betalade de. Inga besök, inget. Dessutom betalade de runt 350,000 kr för ett ca 10 kvm badrum. Ingen fuktsanering…vi betalade allt nytt material själva.

Men de gör inte om badrummet (såklart) eftersom det inte finns någon skada.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.