Hej alla kunniga!

Jag har några frågor. Bor i en gammal lgh i Stockholm med rätt så gammal el, som det brukar vara.

Korta drag, det sitter ett gammalt proppskåp med 4 keramiska gamla rackare. 1 st 20 amp och 3 st 10 amp. Vid sidan av den sitter en liten nyare plastbox med plats för 4 automatsäkringar, nr 5, 6, 7, 8.
Nr 5 är på 10 amp och försörjer tvättmaskinen i badrummet.

Nu till mina frågor. Jag tänkte installera lite nya produkter i köket nämligen.

1. Går det att koppla in en 2 plattors häll (IKEA 3700W) samt en diskmaskin (Siemens 2100 W) på befintlig 20 amp 1 fas matning som den gamla spisen går på idag. Tanken är såklart att aldrig köra plattorna fullt och diskmaskinen samtidigt. Är det tillåtet och går det är min fråga? Eller hur ska detta kopplas på bästa sätt?

2. Koppla in inbyggnads mikro (Siemens 1000W) på befintlig 10 amp matning som en liten kyl med frysfack går ensam på idag?

3. Tänkt koppla in en inbyggnadsugn/varmluft med, går den att koppla in med automatsäkring på nummer 6,7,8? och ska den vara på 10 eller 16 amp? Matning ska såklart dras fram för den isf.

Och självklart kommer jag anlita behörig elektriker!

Tacksam för alla svar!

/Fredrik
 
Redigerat:
Skall du byta köksskåp också? För då är det enklare om man reglar upp en ny vägg, man förlorar 40 m på djupet men vinner att man kan dra all el i rör i väggen.
Det går åt minst 10 olika säkringar i ett kök.
 
L Leif i Skåne skrev:
Skall du byta köksskåp också? För då är det enklare om man reglar upp
Yes, det ska jag. Vad menar du med regla upp?
 
L Leif i Skåne skrev:
Skall du byta köksskåp också? För då är det enklare om man reglar upp en ny vägg, man förlorar 40 m på djupet men vinner att man kan dra all el i rör i väggen.
Det går åt minst 10 olika säkringar i ett kök.
Jaha du menar så, nej något sådant ingrepp är det inte tal om. Det här blir en mindre renovering.

10 säkringar, det lät helt galet. Jag hade 4 - 5 st i mitt förra efter bytt el, behörig elektriker såklart.
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Yes, det ska jag. Vad menar du med regla upp?
Lite upptagen får svara senare i kväll.:confused:
 
L Leif i Skåne skrev:
Lite upptagen får svara senare i kväll.:confused:
Fattade vad du menade så ingen fara.
 
BirgitS
Vad är det för huvudsäkring?
Det gäller ju att summan av det du vill använda inte får huvudsäkringen att lösa ut.

1. Är väl bättre att låta diskmaskinen få sin egen 10 A säkring.

2. Kyl och frys drar förhållandevis lite ström och det brukar gå bra att kombinera med något annat.
Är det 1000 W mikrovågseffekt (inne i ugnen) eller 1000 W total effekt (anslutningen)?
Mikrovågsugnar är inte så effektiva och det kan skilja en hel del mellan de två värdena.

3. Hur är ugnen specad?
Men de flesta ugnar är gjorda för 16 A på en fas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för huvudsäkring?
Det gäller ju att summan av det du vill använda inte får huvudsäkringen att lösa ut.

1. Är väl bättre att låta diskmaskinen få sin egen 10 A säkring.

2. Kyl och frys drar förhållandevis lite ström och det brukar gå bra att kombinera med något annat.
Är det 1000 W mikrovågseffekt (inne i ugnen) eller 1000 W total effekt (anslutningen)?
Mikrovågsugnar är inte så effektiva och det kan skilja en hel del mellan de två värdena.

3. Hur är ugnen specad?
Men de flesta ugnar är gjorda för 16 A på en fas.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för huvudsäkring?
Det gäller ju att summan av det du vill använda inte får huvudsäkringen att lösa ut.

1. Är väl bättre att låta diskmaskinen få sin egen 10 A säkring.

2. Kyl och frys drar förhållandevis lite ström och det brukar gå bra att kombinera med något annat.
Är det 1000 W mikrovågseffekt (inne i ugnen) eller 1000 W total effekt (anslutningen)?
Mikrovågsugnar är inte så effektiva och det kan skilja en hel del mellan de två värdena.

3. Hur är ugnen specad?
Men de flesta ugnar är gjorda för 16 A på en fas.
Hej!

Jag tror den är på 25 A. Visst menar du säkringen nere i källaren? Eller?

1. Jo, men då måste jag be elektrikern mata fram en till till den, och allt är utanpåliggande så det ser inte så himla fint ut. Så kan man undvika så vore det toppen.

2. Toppen, vad jag trodde med!

3. Ugnen är en Siemens, det står minsta säkring 13A. Men kanske borde be elektrikern mata fram en 16 till den då? (Edit, såg nu att den var 16A som krävdes)

Hade en firma här och kollade, och det visade sig att han inte var elektriker utan försäljare, och han började mala på om att byta hela centralen mm mm.
 
L Leif i Skåne skrev:
Skall du byta köksskåp också? För då är det enklare om man reglar upp en ny vägg, man förlorar 40 m på djupet men vinner att man kan dra all el i rör i väggen.
Det går åt minst 10 olika säkringar i ett kök.
Snarare, det Kan gå åt 10 säkringar om man har roligt.
Ett normalt har 3-6, en till disk, en till kyl/frys, en (eller tre) till spis och en till uttag.
 
BirgitS
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hej!

Jag tror den är på 25 A. Visst menar du säkringen nere i källaren? Eller?

1. Jo, men då måste jag be elektrikern mata fram en till till den, och allt är utanpåliggande så det ser inte så himla fint ut. Så kan man undvika så vore det toppen.

2. Toppen, vad jag trodde med!

3. Ugnen är en Siemens, det står minsta säkring 13A. Men kanske borde be elektrikern mata fram en 16 till den då? (Edit, såg nu att den var 16A som krävdes)

Hade en firma här och kollade, och det visade sig att han inte var elektriker utan försäljare, och han började mala på om att byta hela centralen mm mm.
Svårt för mig att veta var din huvudsäkring sitter men källaren är en möjlig plats, vi har vår i trapphuset på samma våningsplan.

Med 25 A totalt så får du vara försiktig med vad du gör, spisen kan dra 16 A med plattorna på högt läge, diskmaskinen 10A under uppvärmningen, ugnen 16 A under uppvärmningen, mikron minst 5 A på full effekt. Du ser att det blir väldigt lätt att komma över 25 A.
 
Det finns en begränsning här i att lägenheten är matad med enfas, troligen 25 A mätarsäkring. Detta innebär att endast en liten mängd vitvaror kan köras samtidigt. Då kan det vara en dålig ide att fördela dem på flera gruppsäkringar i lägenheten då det ökar risken för att mätarsäkringen i källaren löser ut. Det är troligen ett låst utrymme som du inte kommer in i. Det är bättre att gruppsäkringar i den egna centralen löser ut.

Därför kan det vara en ide att låta spisgruppen fördelas på häll och diskmaskin även om det normalt inte rekommenderas. Om ugnen är placerad så att den kan ta ström från denna spisgrupp så är det en fördel.

Detta ska ställa mot sannolikheten att lägenheten kommer att upprustas med trefas i framtiden. Då vill man istället fördela på flera säkringar.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en begränsning här i att lägenheten är matad med enfas, troligen 25 A mätarsäkring. Detta innebär att endast en liten mängd vitvaror kan köras samtidigt. Då kan det vara en dålig ide att fördela dem på flera gruppsäkringar i lägenheten då det ökar risken för att mätarsäkringen i källaren löser ut. Det är troligen ett låst utrymme som du inte kommer in i. Det är bättre att gruppsäkringar i den egna centralen löser ut.

Därför kan det vara en ide att låta spisgruppen fördelas på häll och diskmaskin även om det normalt inte rekommenderas. Om ugnen är placerad så att den kan ta ström från denna spisgrupp så är det en fördel.

Detta ska ställa mot sannolikheten att lägenheten kommer att upprustas med trefas i framtiden. Då vill man istället fördela på flera säkringar.
Tack för bra svar!

Hade en elektriker precis här och han tyckte att man kopplar in diskmaskinen på samma 10 a som fläkten. Hällen får den dragna 20 a. Mikron kan man koppla in på samma 10 amp som kyl/frysfack. Sen drar man en ny 16 a matning till ugnen.

Vad tros om det?

Bifogar bild på centralen under.
 
Centralen plus ny liten bredvid
 
  • Elcentral med säkringar och en mindre enhet bredvid, monterad i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hade en elektriker precis här och han tyckte att man kopplar in diskmaskinen på samma 10 a som fläkten. Hällen får den dragna 20 a. Mikron kan man koppla in på samma 10 amp som kyl/frysfack. Sen drar man en ny 16 a matning till ugnen.

Vad tros om det?
Låter som en bra elektriker!

Men som Bo skrev, kolla gärna med styrelsen om det pågår något arbete med att upprusta föreningens elnät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.